Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbrugere klager i massevis over nethandel og tvivlsomme lån

Rekordmange henvendelser til Forbrugerombudsmanden i finanskrisens kølvand.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aldrig har så mange danskere henvendt sig hos Forbrugerombudsmanden med klager over firmaer, forretninger og virksomheder.

Med 5.297 henvendelser i 2011 har ombudsmandens kontor slået sin egen rekord. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2011, der udkommer i dag.

LÆS OGSÅ

Og det er en årsberetning, der er tydeligt påvirket af den finansielle og økonomiske krise, der med forbrugerombudsmand Henrik Øes egne ord får »flere erhvervsdrivende til at prøve grænser af«.

Det gør de især, når det gælder handel på internettet – en voksende industri, der også tiltrækker lykkeriddere og regulære svindlere, der med få midler kan etablere en forretning i cyberspace og nå et bredt og købestærkt publikum.

LÆS OGSÅ »Nethandel kaster mange henvendelser af sig, fordi rigtig mange mennesker sidder derhjemme ved computeren og shopper rundt i netbutikkerne. Men reglerne er komplicerede, når man driver nethandel, og det firma, man handler med, kan jo lige så godt have sin base i Kina som i København«, siger Henrik Øe. Ny og aggressiv inkasso

»Vi har haft mange sager om vildledende priser, hvor man som forbruger ikke får alle oplysninger om varens pris. Vi har sager, hvor forbrugerens ret til at fortryde købet ikke bliver respekteret. Og så ser vi jævnligt eksempler på noget, der nærmer sig decideret internetsvindel, hvor prisen pludselig bliver ændret, uden at forbrugerne får noget at vide. Vi har sågar eksempler på internethandler, der bliver gennemført, selv om forbrugeren udtrykkeligt har stoppet og afbrudt bestillingen. Det er et stort område, det her, og noget, vi er nødt til at følge tæt«, siger ombudsmanden, der opfordrer forbrugerne til at være forsigtige, når de bevæger sig ud på nettet for at handle. LÆS OGSÅ For der er endnu et trist kendetegn for det forløbe års arbejde hos Forbrugerombudsmanden: at forbrugerne bliver udsat for det, ombudsmanden kalder »en aggressiv inkassovirksomhed«, hvis ikke de betaler ved kasse 1. »Så bliver forbrugerne truet med bål og brand. De får at vide, at de bliver sendt til inkasso, og at de kommer til at stå i RKI’s register over dårlige betalere, hvis ikke de anerkender købet og betaler varen«. Ombudsmanden bruger fortsat mange kræfter på at vurdere pengeinstitutternes kunderådgivning og investeringer. Men det er især private finansieringsselskaber, Henrik Øe og hans medarbejdere interesserer sig for lige nu.









I krisetider bliver bankerne mere forsigtige med at låne penge ud, og derfor opsøger forbrugerne i stigende grad det alternative lånemarked – de mange finansieringsselskaber, der også typisk byder sig til på nettet.

»Når først banken har sagt nej, er der mange, der søger alternativer på nettet og finder ud af, at de faktisk kan tage nogle meget hurtige og meget store lån i disse finansieringsselskaber«.



»Men problemet kan være, at priserne ikke er tilstrækkeligt oplyst, og det kan være, at forbrugeren ikke får at vide, om renten er variabel eller fast. Det kan også være ,at selskaberne ikke har oplyst de præcise låneomkostninger«, siger Henrik Øe og fortsætter:

»På opfordring fra EU-kommissionen undersøger vi i øjeblikket en række danske finansieringsselskabers markedsføring af forbrugslån. Vi forventer at være klar med denne undersøgelse i løbet af efteråret, og jeg forventer også, at der vil blive uddelt bøder til nogle af de selskaber, vi har undersøgt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden