Afpresning. Isabella Lo er skuffet over Trustpilots behandling af hende, da hun nægtede at blive betalende kunde. Foto: DR

Afpresning. Isabella Lo er skuffet over Trustpilots behandling af hende, da hun nægtede at blive betalende kunde. Foto: DR

Forbrugersikkerhed

Trustpilot afpresser virksomheder til at blive kunder

»Det er virkelig, virkelig slemt«, indrømmer anmeldelsessidens danske stifter.

Forbrugersikkerhed

»Perfekt«.

Sådan har Isabella Los kunder anmeldt hendes netbutik, gadget4apple.dk, på den populære anmeldelsesside Trustpilot, hvor forbrugere kan orientere sig om virksomheders service og troværdighed.

Men den flotte score på 9,6 point ud af 10 mulige kan hun ikke bruge til meget. Fordi hun ikke vil betale 10.000 kroner om året for at være medlem af Trustpilot, må hun ikke reklamere for sin status på siden eller linke til sine mange positive bedømmelser.

Det fortæller DR's forbrugermagasin, Kontant.

»Det er utroværdigt«
Men ikke nok med det. Gadget4apple blev på grund af Isabella Los manglende betaling fjernet fra Trustpilots top 5 liste, og hendes profil blev lukket, så hendes kunder ikke længere kunne kommentere hendes butik.

»Det er vores beslutning, at din profil er suspenderet, indtil du er klar til at indgå en kontrakt for gadget4apple«, lød forklaringen fra Trustpilots salgschef (Sales executive, red.), da Isabella Lo måbende kontaktede virksomheden.

En melding, som hun finder dybt problematisk:

»Jeg synes bestemt, det er afpresning. De har afpresset mig til at blive deres kunde«, siger Isabella Lo.

Hun mener, at Trustpilot vildleder kunderne, når de fjerner hendes butik fra den top 5 liste, som hun egentlig burde være en del af på grund af sin ekstremt høje score.

»Jeg synes, det er utroværdigt, fordi det står på deres side, at »her er den bedste butik inden for den og den kategori«, men at jeg ikke står på den liste, når jeg har en rating som skulle være nummer to eller nummer tre«.

Har fyret sælgeren
Kontant har været i kontakt med to andre firmaer, der har oplevet det samme som Isabella Lo. Men det kommer ikke til at ske fremover, lover Trustpilot nu.

Efter DR har kontaktet Trustpilots danske stifter og CEO, Peter Holten Mühlmann, har piben nemlig fået en helt anden lyd.

»Det var jer, der gjorde opmærksom på det (Isabella Los problemer, red.), og til at starte med troede jeg ikke på det«, siger han til Kontant.

»Det viser sig så desværre - fordi nu har vi undersøgt det til bunds - at vi har haft en ansat, som har forsøgt nærmest at afpresse virksomheder til at blive kunder. Og jeg kan ikke forestille mig noget som kunne være mere ødelæggende for vores brand, end at det her er sket. Det er virkelig, virkelig slemt«.

Trustpilot har nu fyret sælgeren, fortæller Peter Holten Mühlmann.

Se mere i Kontant i aften klokken 21.00 på DR1.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce