Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

Det er vildledende og i strid med markedsføringsloven at kalde noget for et majkup, hvis prisen er den samme som altid. Det betaler Silvan nu en stor bøde for.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Silvan får en bøde på 200.000 kroner

Silvan har vildledt kunderne ved at reklamere med »Majkup« uden nedsatte priser.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Silvan for at have anvendt udtrykket »Majkup« i sine reklamer i maj måned sidste år, selvom der i visse tilfælde ikke var tale om nedsatte priser.

Silvan, der har erkendt overtrædelsen, står nu til en bøde på 200.000 kroner.

At gøre et kup indikerer nemlig efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren får et godt tilbud til nedsat pris. Dette var dog ikke tilfældet i alle situationer, da Silvan i reklameaviser sidste år i maj annoncerede med »Majkup«.

LÆS ARTIKEL

Forbrugerombudsmanden gennemgik Silvans priser i både april og maj måned og fandt et antal varer, der blev solgt til samme pris i hele perioden.

Det er vildledning og i strid med markedsføringslovens § 3, mener Forbrugerombudsmanden.

»En erhvervsdrivende må ikke i sin markedsføring give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. Når man kalder noget et ”Majkup”, indikerer det, at der er tale om en vare, der kan købes til en særlig fordelagtig pris i netop maj måned«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

LÆS ARTIKEL

Silvan har brugt betegnelsen majkup i en længere årrække ved markedsføringen af både varer, der var på tilbud, og varer, der blev markedsført til deres normale pris i maj måned.

Silvan har nu erkendt overtrædelsen og vil både rette markedsføringen og acceptere bøden på 200.000 kroner for vildledende markedsføring.

Bøden kommer efter at Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer for prismarkedsføring trådte i kraft sidste år i marts.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden