Overraskelse. Ulf Groth Berntsen fik et chok, da han fandt ud af, at de gratisspil hans 7-årige datter havde spillet på hans telefon inden for en time havde kostet ham 10.000 kroner.
Foto: MARTIN LEHMANN

Overraskelse. Ulf Groth Berntsen fik et chok, da han fandt ud af, at de gratisspil hans 7-årige datter havde spillet på hans telefon inden for en time havde kostet ham 10.000 kroner.

Forbrugersikkerhed

Ulf blev lænset for 10.000 kroner, da hans datter spillede på mobilen

Læg sag an mod din datter, lyder det uventede råd fra Forbrugerklagenævnet.

Forbrugersikkerhed

Spiller du 'gratis spil' på telefonen, er der ingen garanti for, at det er så omkostningsfrit, som man umiddelbart skulle tro.

Tværtimod kan spillene, der især er populære blandt børn, hurtigt koste tusindvis af kroner.

Det erfarede Ulf Groth Berntsen for nylig, da han havde ladet sin syvårige datter spille et par såkaldt gratis spil på sin telefon. I løbet af 1 time og 5 minutter blev hans bankkonto nemlig lænset for 10.384 kroner, uden at hverken far eller datter vidste besked.

Havde indtastet Apple-id »Pludselig fik jeg en sms fra min bank, der havde spærret mit kort og bad mig om at kontakte dem, fordi der foregik mistænkelige transaktioner«, fortæller Ulf Groth Berntsen, som først troede, der var tale om en misforståelse.

Hurtigt går det dog op for ham, at der ikke er tale om en fejl. Mens datteren Karla har haft sin fars mobil i hånden, har hun uden at være opmærksom på det, accepteret køb af fiktive diamanter og mønter i gratisspillene 'Tap Campus Life' og 'Subway Surfers'.

Spillene er hentet via Apples App Store, og købene, der udgjorde i alt 16 transaktioner af 649 kroner, blev gennemført uden krav om indtastning af koder, kreditkortnumre eller anden verifikation.

Kort inden Ulf Groth Berntsen overlod telefonen til datteren, havde han indtastet sit såkaldte Apple-id, hvilket angiveligt er årsagen til, at købene blev gennemført.

»Jeg er voldsomt frustreret, for det er jo helt, helt ude i hampen. Hvem vil med vilje betale 10.384 kroner for fiktive diamanter og mønter på 1 time og 5 minutter? Som min datter grædende sagde, da jeg konfronterede hende: »Jamen far, jeg troede ikke, det var rigtige penge. Jeg troede bare, det var i spillet««, fortæller den rådvilde far.

»Underslæb og bedrageri«
Ud over at tage kontakt til Apple med en bøn om at annullere de utilsigtede køb kontakter Ulf Groth Berntsen Forbrugerklagenævnet for at få hjælp til, hvordan han billigst muligt kan komme ud af den penible situation.

Det er imidlertid et uventet råd, han får hos Forbrugerklagenævnet, der er statens uvildige klagenævn.

»Jeg fik at vide, at det i princippet er en sag mellem mig og min datter, så derfor skal jeg lægge sag an mod min syvårige datter, hvis jeg vil gøre noget«, fortæller Ulf Groth Berntsen, der selv betragter rådet som absurd.

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, sekretariat for Forbrugerklagenævnet, bekræfter specialkonsulent og jurist Henrik Sedenmark budskabet.

»Jeg kan godt forstå det svar, der er givet. For selv om datteren er under 18 år, hæfter faderen for købet, fordi han har lånt telefonen ud til hende og på den måde også givet hende fuldmagt til at bruge den«.

Henrik Sedenmark medgiver, at det i praksis ikke giver mening at lægge sag an mod et syvårigt barn, men at det kan være den nemmeste udvej, når det ikke er en dansk virksomhed, man er oppe imod: »Og hvis datteren har udnyttet noget, hun ikke havde ret til, så er det underslæb eller bedrageri og en politimæssig sag. Derfor kan jeg godt følge tanken rent juridisk«.

At et spil, der henvender sig til børn, overhovedet sælger fiktive diamanter til 649 kroner per køb, vækker undren hos Forbrugerombudsmanden, der er en uafhængig myndighed, som blandt andet fører tilsyn med erhvervsdrivendes markedsføring. »Det kan undre, at man sælger ydelser i et børnespil, der er så dyre, så almindelige familiers økonomi ikke vil kunne holde til det«, siger Forbrugerombudsmandens chefkonsulent, Tina Morell Nielsen.

Hun mener, det rejser spørgsmål om overtrædelse af god markedsføringsskik, når elementer i spil, der henvender sig til børn, har så høje priser, som det viser sig at være tilfældet. Chefkonsulenten henviser desuden til, at lignende spil kan betales over telefonregningen via såkaldte overtakserede sms'er. I den forbindelse har teleudbyderne efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden sat en øvre grænse, så man i spil, der retter sig mod børn, ikke kan købe for mere end 250 kroner om måneden.

Forbrugerrådet: Apples fejl
Hvordan man reelt er stillet som forbruger, hvis man havner i en situation som Ulf Groth Berntsens, er svært at få et entydigt svar på.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Forbrugerrådet vurderer seniorjurist Anette Høyrup, at enhver trækning fra en bankkonto kræver samtykke fra kontoindehaveren, og at Apples praksis med at gennemføre betalinger uden verificering strider mod loven.

»Sådan som vi forstår betalingsmiddelloven, ligger der her en overtrædelse fra Apples side, og derfor skal de føre pengene tilbage«, siger hun.

Forbrugerklagenævnets bemærkning om sagsanlæg mod datteren betegner hun som »helt vanvittig«: »Da der er tale om en dankorttrækning og ikke bare en betaling over telefonregningen, er det ikke nogen sag mellem far og barn, og det kan umuligt være forældrene, der skal hæfte for tabet«.

Anette Høyrup mener, at Apple påtager sig en kalkuleret betalingsrisiko ved ikke at kræve kreditkortoplysninger eller koder af nogen art forud for et køb. »For de ved jo ikke, hvem der sidder i den anden ende. Apple bør derfor indrette deres system på en måde, så det her slet ikke kan lade sig gøre teknisk«, siger hun.

Velkendt problemstilling

Hos Forbrugerombudsmanden påpeger jurist Mai Robrahn Hansen, at oplysningerne i markedsføringen af de 'gratis spil' kan være mangelfulde.

»Det er klart, at det vil være vildledning, hvis man siger, at noget er gratis, og man så pludselig tager penge for det«, siger hun og tilføjer, at Forbrugerombudsmanden får en del klager over lignende sager.

»Hvis man kommer ud for den slags situationer, er man velkommen til at klage til Forbrugerombudsmanden, så kan vi kigge på sagen og prøve at gå i dialog med Apple«, lyder det fra Mai Robrahn Hansen.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er ikke lykkedes LørdagsLiv at få en forklaring fra Apple på, hvorfor firmaet ikke ændrer på sikkerhedsforanstaltningerne, så de gratis spil ikke uden videre kan lænse bankkonti for tusindvis af kroner. Apple har ligeledes ikke ønsket at svare på Forbrugerrådets kritik.

Siden henvendelserne fra Ulf Groth Berntsen og LørdagsLiv har Apple imidlertid indvilliget i at føre de godt 10.000 kroner tilbage til den nu lettede far. Han kan dog ikke lade være at tænke på, hvor galt det kunne være gået.

»Når det på en time løber op i 10.000 kroner, jamen så kunne det jo hurtigt være blevet til så store beløb, at jeg aldrig ville kunne betale mig ud af det«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden