Foto: PEDERSEN RUNE
Forbrugersikkerhed

Nespresso binder kunder med tilbagebetalings-tilbud

Nespresso-tilbud vil have kunder til at købe for mere, end rabatten lyder på.

Forbrugersikkerhed

På et billede af en gavepose med en rød sløjfe omkring kan man i øjeblikket læse Nespressos slagtilbud:

»Få 400 kroner tilbagebetalt eller overført til din Nespresso Club-konto ved køb af en automatisk Nespresso maskine«.

Men hvad mange kunder måske ikke opdager, er den lille detalje, der står med små bogstaver nederst i kampagne-betingelserne: at pengene »skal bruges til et køb på mere end det beløb, du får tilbage«. Og at »delbenyttelse af tilgodehavende desværre ikke er muligt«.

Ugennemsigtigt og urimeligt
Det betyder, at nogle kunder samlet set kommer til at bruge flere penge på Nespresso-produkter, end hvis de havde købt maskinen uden at benytte sig af det særlige tilbud. Det skriver 24timer. Forbrugerrådet kalder det et uigennemsigtig og urimeligt markedsføringsstunt:

»Jeg mener ikke, det er et rimeligt vilkår, at man på den måde binder folk til at købe et nyt produkt, der koster mere end 400 kroner. Forbrugerne vil blive frustrerede over, at der er en masse begrænsninger på deres penge,« siger jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet.

LÆS OGSÅ

Det er svært for forbrugerne at gennemskue, om det reelt er et godt tilbud, mener hun:

»Det kan jo være, at man kan købe denne her maskine billigere hos en anden forretning,« siger Tina Dhanda.
Først til udbetaling efter seks uger

Elgiganten er en af de forhandlere, som i øjeblikket kører Nespressos 'cashback-kampagne’. Elgiganten oplyser ikke direkte om de særlige betingelser på deres hjemmeside, men linker kun til et dokument med Nespressos kampagne-vilkår. Det er i strid med markedsføringsloven, mener Forbrugerrådet:

»Det skal stå helt klart og tydeligt i umiddelbar tilknytning til varen, at de her penge kun kan bruges, hvis de køber et nyt Nespresso-produkt til over 400 kroner. Ellers forleder man fejlagtigt folk til at tro, at de kan have gavn af de her penge,« siger Tina Dhanda til 24timer.

Kunder kan også vælge at få overført pengene til deres bankkonto uden krav om yderligere køb - men det tager hele seks uger - i modsætning til overførslen til Nespresso Club-kontoen, der kun tager fem dage.

Der er ikke nogen grund til, at det skal være så besværligt at få pengene overført til bankkontoen, mener Klaus Melvin Jensen, der er talsmand for Aktive Forbrugere:

»Man har sat et lille system op, som lokker kunder ind med et løfte om at få pengene tilbage. Men det er enten meget besværligt, eller også får man dem tilbage med det tvist, at man i virkeligheden skal bruge flere penge, end man havde planlagt. Det er helt åbenlyst, at man ikke umiddelbart kan gennemskue det, når man ser tilbuddet,« siger Klaus Melvin Jensen.

Nespresso oplyser til 24timer, at kravet om et køb på mere end det tilbagebetalte beløb skyldes ’praktiske hensyn’:

»Det er grundet en praktisk gennemføring af kampagnen og et relativt lille beløb på 400 kroner. Vi vil foreslå en tilbagebetaling af de 400 kroner til kundens bankkonto, hvis det opfattes frustrerende,« siger Kristen A. Hovland, Nespressos nordiske direktør.

Elgigantens presseafdeling oplyser, at deres salgsdirektør ikke kan udtale sig, da han er ude at rejse.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden