Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kritik. Viasat fortalte ikke den hele sandhed i en tv-reklame for selskabets Danmarkspakke. Skræmdump fra en Viasat-reklame på nettet.

kritik. Viasat fortalte ikke den hele sandhed i en tv-reklame for selskabets Danmarkspakke. Skræmdump fra en Viasat-reklame på nettet.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Viasat får kritik for at skjule den dyre ende af prisen

Forbrugerombudsmanden: Den dyre del af prisen var skrevet med for småt.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når en reklame løber over tv-skærmen, skal den snakke lige så højt om den dyre del af produktet som om den billige del, hvis kunden skal købe hele pakken.

Det har Forbrugerombudsmanden givet tv-selskabet Viasat en røffel for ikke at gøre.

Danmarkspakken billig? Viasat fortalte i en tv-reklame om sin såkaldte Danmarkspakke en masse om, hvor billig den var per måned de første seks måneder af abonnementet. 99 kroner per måned var også billigt i forhold til markedsprisen.

I en stor orange cirkel blev der oplyst: »Abo./md. første 6 mdr. 99,-«. Lidt længere nede på siden kunne man se den samlede mindstepris i perioden anført med fed skrift.

Viasat var dog på det tidspunkt i en situation, hvor selskabet lovligt kunne binde kunderne i 12 måneder, og det blev de. Men bemærkelsesværdigt nok var prisen per måned efter de første seks måneder ikke længere 99 kroner men 369 kroner per måned.

Det vil sige, at de nye kunder blev overrasket af en ekstraregning for den sidste halvdel af bindingsperioden, som var 1.620 kroner dyrere end forventet, medmindre de havde studeret det med småt.

Oplysningen om den månedlige pris i de sidste seks måneder kunne nemlig ses med mindre skrift i bunden af tv-reklamen.

Det er bare ikke i orden, mener Forbrugerombudsmanden, der nu har givet Viasat en røffel for ikke at oplyse lige så markant om prisen i den sidste del af perioden som om den i den første del, da nye kunder var bundet af aftalen i alle 12 måneder.

Forbrugerne skal kunne danne sig et klart indtryk af, hvad de løbende udgifter er i hele den periode, de er bundet af en aftale, lyder budskabet fra Forbrugerombudsmanden.

Den manglende fremhævelse af abonnementsprisen i de sidste 6 måneder på samme måde som omtalen af prisen de første seks måneder var simpelthen en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf om vildledning, fremgår det af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

»Den månedlige pris for et abonnement har stor betydning for forbrugernes vurdering af et tilbud. Hvis den månedlige pris stiger i løbet af en abonnementsperiode, skal der derfor oplyses klart og tydeligt herom i reklamen for abonnementet«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Men da tv-reklamen på det tidspunkt allerede var stoppet, og fordi Viasat lovede ikke at gøre det igen, og fordi reglerne siden blev ændret, så tv-abonnementer ikke kan binde kunderne i mere end seks måneder, er sagen blevet afsluttet med en indskærpelse over for Viasat.

Sidste år på samme tid var Forbrugerombudsmanden ude efter en anden tv-distributør, Stofa, i samme ærinde.

Skjulte det vigtige bag lille skrift

Stofa blev meldt til politiet for at skrive med for små tekster i en tv-reklame. Forbrugerombudsmanden mente, at der må være grænser for, hvor småt det med småt må fremstå i den slags reklamer.

Og der måtte ifølge forbrugervagthunden også være grænser for, hvor kort tid teksten må stå på skærmen, hvis seeren skal have en chance for at kunne nå at læse den.

Stofa gemte nemlig i en reklame for et telefonabonnement de vigtigste oplysninger i en tekst, der, udover at den kun blev vist i ni sekunder, var så lille, at den var svær at læse.

LÆS ARTIKEL

Her kunne man, hvis man kunne nå det og havde de rigtige briller på, læse, at tilbuddet kun gælder i visse antenneforeninger, samt at man skal have bredbånd installeret i forvejen. Endelig stod der, at den såkaldte fri tale alligevel ikke gælder i en del tilfælde. Sagen blev afsluttet med et bødeforlæg.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden