Snyd. Forbrugerombudsmanden har set nærmere på Jysks tilbudsaviser i andet halvår af 2011 og fandt ni boxmadrasser, der i op til halvdelen af perioden blev solgt til tilbudspris og markedsført som et slagtilbud.
Foto: OLE LIND

Snyd. Forbrugerombudsmanden har set nærmere på Jysks tilbudsaviser i andet halvår af 2011 og fandt ni boxmadrasser, der i op til halvdelen af perioden blev solgt til tilbudspris og markedsført som et slagtilbud.

Forbrugersikkerhed

Jysk skal betale en halv million i bøde for tilbudssnyd

Slagtilbud på kædens madrasser var ikke lovlige.

Forbrugersikkerhed

Når en butik reklamerer med et slagtilbud - så skal der være penge at spare for forbrugerne. Ellers er det ulovligt.

Det har Jysk måttet sande, nu da møbel- og tekstilkæden har betalt en halv million kroner i bøde for fusk med tilbud på boxmadrasser.

»En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet«.

Erkender fejlen
»I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne "normalpris". Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden så nærmere på Jysks tilbudsaviser i andet halvår af 2011 og fandt ni boxmadrasser, der i op til halvdelen af perioden blev solgt til tilbudspris og markedsført som et slagtilbud.

»Det har han nu besluttet skal koste en bøde, og det har vi accepteret«, siger kommunikationsdirektør i Jysk Jonas Schrøder.

Jysk var af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder.

Det var Forbrugerombudsmanden ikke enig i, men fandt, at der på grund af hyppige tilbudspriser var tale om ukorrekte normalpriser og dermed vildledende besparelser.

Det er ikke første gang, at Lars Larsens sengetøjslager er i søgelyset for sjusket omgang med tilbudspriser.

Senest i januar afslørede DR's forbrugermagasin Kontant, at Jysk også i år har været uærlige om tilbudspriserne.

I Jysk kunne man frem til 12. januar købe to andedunsdyner for 1699 kroner. Jysk reklamerede med, at man får to dyner for en dynes pris. Men tilbage i starten af december var prisen for en dyne kun 600 kroner.

Kunderne betalte altså 850 kroner per dyne på tilbud mod 600 kroner før jul.

Jysk beklager sagen.

»Det handler om, hvordan vi fortolker nogle retningslinjer, som faktisk er ret komplicerede. Det er menneskeligt at fejle«.

»Kontant fandt to eksempler ud af de 14.000 tilbud, vi havde. Men selvfølgelig øver vi os hver dag på at være klare i vores kommunikation«, siger Jonas Schrøder.

ritzau

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden