stædig. En klagende kunde mente, at butikken selv burde afhente en defekt bordopvaskemaskine på bopælen. Det mente Forbrugerklagenævnet ikke.
Foto: MARTIN LEHMANN

stædig. En klagende kunde mente, at butikken selv burde afhente en defekt bordopvaskemaskine på bopælen. Det mente Forbrugerklagenævnet ikke.

Forbrugersikkerhed

Forbruger måtte tage defekt opvaskemaskine under armen igen

Der er grænser for ens rettigheder, selv om man skal have pengene tilbage for en defekt maskine.

Forbrugersikkerhed

Af og til må stridende parter bøje sig lidt mod hinanden for at finde en løsning.

Men det er ikke altid lysten er til stede, og det var den i hvert fald ikke for en forbruger, som havde købt en bordopvaskemaskine, som gik i stykker efter syv måneder.

Butikken var helt med på, at der var en fejl ved bordopvaskemaskinen og havde accepteret, at forbrugeren skulle have sine penge tilbage. Hun skulle bare komme ned i butikken med den defekte maskine.

Slut på idyllen

Men her stoppede det idylliske klageforløb. For kunden havde ikke lyst til besværet med at fragte den defekte bordopvaskemaskine ned i butikken.

Og det undrede butiksejeren, for kunden havde købt maskinen og selv bragt den med hjem ved købet syv måneder tidligere.

Kunden kunne bare ikke selv bære bordopvaskemaskinen, sagde hun, fordi den har en vægt på omkring 20 kilo og måler en halv meter på hver led. Og det ville kræve kørelejlighed, lød argumentet ifølge den afgørelse Forbrugerklagenævnet traf i sagen.

LÆS ARTIKEL

Kunden mente, at det var butikken, som skulle sørge for transporten, når den havde accepteret, at maskinen var defekt og købet skulle gå tilbage, men det afviste butikken, og sagen gik op i en spids.

Forbrugerklagenævnet afgjorde sagen til fordel for butikken, og det betød, at hvis kunden ville have pengene retur for den defekte bordopvaskemaskine, måtte hun hanke op i den og få den bragt ned i butikken.

Henrik Sedenmark, der er jurist og specialkonsulent hos Forbruger- og Konkurrencestyrelsen forklarer, at normalt har begge parter i et aftaleforhold en gensidig pligt til i et rimeligt omfang at varetage hinandens interesser. Forbrugeren skal derfor i rimeligt omfang medvirke til, at købet også rent praktisk kan ophæves.

I Forbrugerklagenævnets afgørelse blev der lagt vægt på, at forbrugeren har købt bordopvaskemaskinen i den erhvervsdrivendes butik, og at hun efter det oplyste selv har transporteret varen hjem.

Nævnet bemærker også, at der er tale om en genstand, som efter sin vægt og størrelse normalt transporteres hjem fra butikken af forbrugeren selv.

Anderledes havde sagen stillet sig, hvis det havde været en rigtig opvaskemaskine, og transporten og eventuelt installationen af den indgik i den samlede aftale.

Hvis den viste sig at være defekt, ville butikken i følge Henrik Sedenmark være forpligtet til for egen regning at komme og hente maskinen og også at afinstallere den, hvis installationen havde været en del af købsaftalen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce