Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

stædig. En klagende kunde mente, at butikken selv burde afhente en defekt bordopvaskemaskine på bopælen. Det mente Forbrugerklagenævnet ikke.
Foto: MARTIN LEHMANN

stædig. En klagende kunde mente, at butikken selv burde afhente en defekt bordopvaskemaskine på bopælen. Det mente Forbrugerklagenævnet ikke.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbruger måtte tage defekt opvaskemaskine under armen igen

Der er grænser for ens rettigheder, selv om man skal have pengene tilbage for en defekt maskine.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Af og til må stridende parter bøje sig lidt mod hinanden for at finde en løsning.

Men det er ikke altid lysten er til stede, og det var den i hvert fald ikke for en forbruger, som havde købt en bordopvaskemaskine, som gik i stykker efter syv måneder.

Butikken var helt med på, at der var en fejl ved bordopvaskemaskinen og havde accepteret, at forbrugeren skulle have sine penge tilbage. Hun skulle bare komme ned i butikken med den defekte maskine.

Slut på idyllen

Men her stoppede det idylliske klageforløb. For kunden havde ikke lyst til besværet med at fragte den defekte bordopvaskemaskine ned i butikken.

Og det undrede butiksejeren, for kunden havde købt maskinen og selv bragt den med hjem ved købet syv måneder tidligere.

Kunden kunne bare ikke selv bære bordopvaskemaskinen, sagde hun, fordi den har en vægt på omkring 20 kilo og måler en halv meter på hver led. Og det ville kræve kørelejlighed, lød argumentet ifølge den afgørelse Forbrugerklagenævnet traf i sagen.

LÆS ARTIKEL

Kunden mente, at det var butikken, som skulle sørge for transporten, når den havde accepteret, at maskinen var defekt og købet skulle gå tilbage, men det afviste butikken, og sagen gik op i en spids.

Forbrugerklagenævnet afgjorde sagen til fordel for butikken, og det betød, at hvis kunden ville have pengene retur for den defekte bordopvaskemaskine, måtte hun hanke op i den og få den bragt ned i butikken.

Henrik Sedenmark, der er jurist og specialkonsulent hos Forbruger- og Konkurrencestyrelsen forklarer, at normalt har begge parter i et aftaleforhold en gensidig pligt til i et rimeligt omfang at varetage hinandens interesser. Forbrugeren skal derfor i rimeligt omfang medvirke til, at købet også rent praktisk kan ophæves.

I Forbrugerklagenævnets afgørelse blev der lagt vægt på, at forbrugeren har købt bordopvaskemaskinen i den erhvervsdrivendes butik, og at hun efter det oplyste selv har transporteret varen hjem.

Nævnet bemærker også, at der er tale om en genstand, som efter sin vægt og størrelse normalt transporteres hjem fra butikken af forbrugeren selv.

Anderledes havde sagen stillet sig, hvis det havde været en rigtig opvaskemaskine, og transporten og eventuelt installationen af den indgik i den samlede aftale.

Hvis den viste sig at være defekt, ville butikken i følge Henrik Sedenmark være forpligtet til for egen regning at komme og hente maskinen og også at afinstallere den, hvis installationen havde været en del af købsaftalen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden