Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Forbrugerrådet: Sådan får du pengene tilbage, hvis varen aldrig dukker op

Firmaet Uplica har solgt reoler til en række kunder, der trods betaling aldrig har set deres varer.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mindst 40 kunder har de seneste uger gjort, hvad de kan, for at advare andre mod møbelfirmaet Uplica.

Virksomheden, der under dansk ledelse kopier Montanareoler og sælger dem fra England, har nemlig solgt en lang række varer, som aldrig er kommet frem.

Flere af kunderne har ventet i op mod et halvt år på at få deres reoler, som ifølge ordrebekræftelsen skulle leveres godt en måned efter bestillingen.

Nu kan ingen komme i kontakt med firmaet, der har lukket deres hjemmeside ned.

Betalingskort er sikrest
Men der er hjælp at hente, hvis man har brugt betalingskort, siger afdelingschef i Forbrugerrådet Vagn Jelsøe.

»Hvis du har betalt med et betalingskort over nettet og ikke får din vare, kan du henvende dig i din bank og bede om at få din betaling tilbageført«.

Forbrugerrådet får en gang imellem henvendelser fra forbrugere, der oplever at bankerne nægter at tilbageføre penge med henvisning til, at sagen har overskredet en forældelsesfrist, for eksempel på tre måneder.

Men det argument har ingen gang på jord, siger Vagn Jelsøe:

»Det har bankerne ikke hjemmel til noget sted i lovgivningen, så de har pligt til at føre pengene tilbage, hvis kunderne beder om det efter have ventet urimeligt længe på deres varer«.

Forbrugerrådet opforer derfor til, at man klager til Pengeinstitutankenævnet, hvis banken ikke vil tilbageføre pengene.

Har du ikke betalt med betalingskort med derimod brugt bankoverførsel, når du har købt en vare, der aldrig er dukket op, er sagen mere kompliceret.

»Så er du henvist til et slagsmål med virksomheden om at få dine penge retur. I tilfældet med Uplica er det det engelske forbrugerbeskyttelsessystems regler, der gælder«, siger Vagn Jelsøe.

Er virksomheden dansk, opfordrer Forbrugerrådet til at klage hos Forbrugerklagenævnet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden