Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

annonce. Et eksempel på en annonce, som den husstandsomdelte Nyt om Boligen bragte. Annoncen er dog ikke en af dem, avisens udgiver er dømt for. Eksemplet er set hos Forbrugerbloggen.dk, der har været kritisk over for medier, der bragte den type annoncer.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Annoncør med mange kasketter får bøde på 30.000 kroner

Redaktør af husstandsomdelt avis straffes for skjult reklame.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kasketterne var mange hos den udgiver af en husstandsomdelt avis, som retten i Lyngby har givet en bøde på 30.000 kroner for skjult reklame.

Den dømte erhvervsmand var nemlig både ansvarshavende redaktør, udgiver af avisen, annoncør i avisen samt indehaver af det firma, der solgte de varer, avisen reklamerede for.

Uden at fortælle læserne, at det var reklame og ikke journalistiske artikler, som de ellers var sat op som.

Dømt for at overtræde to love Bøden lyder på 30.000 kroner, og manden er dømt både efter reglerne i markedsføringsloven og i medieansvarsloven, og ved siden af er han dømt efter medieansvarslovens regel om, at en avis skal fortælle læserne, hvem der er ansvarshavende redaktør. Det havde han ikke gjort.

Avisen 'Nyt om Boligen' udkom i et oplag på en million eksemplarer og blev omdelt til villaer og rækkehuse i hele Danmark.

'Nyt om Boligen' blev i over fire år indtil 2009 udsendt til samtlige husstande i Danmark to til fire gange årligt.

Forbrugerombudsmand vandt

Det var Forbrugerombudsmanden, der førte og vandt sagen, hvor udgiveren af bladet stod bag en række redaktionelle rosende omtaler af varer, som han selv forhandlede.

LÆS ARTIKEL

Der var tale om produkter, der blandt andet kunne få en til at holde op med at snorke og produkter, der kunne jage skadedyr som muldvarpe væk.

Ved siden af de redaktionelle artikler om produkterne placerede avisen annoncer for de samme varer, og den dømte erhvervsmand var altså også indehaver af det firma, der solgte varerne.

Retten i Lyngby fandt, at det ikke var tilstrækkelig tydeligt angivet, at der var tale om reklamer.

»Jeg er meget tilfreds med dommen, som fastlægger, hvornår noget klart må opfattes som reklame. Det er afgørende for læsere af et blad, at man tydeligt kan skelne mellem journalistisk bearbejdet indhold og reklame«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

'Nyt om Boligen' udkommer ikke længere.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden