Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
James H. Collins/AP
Foto: James H. Collins/AP
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekspert: Facebook bør informere bedre om fup-reklamer

Reklame med dansk skuespillerinde strider mod Facebooks retningslinjer.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er Facebooks svar på et Nigeria-brev«.

Så klar er dommen, når Facebook-kenderen Mikael Lemberg skal karakterisere den reklame, der påstår, at den danske skuespillerinde Lene Maria Christiansen skulle have tabt 14 kilo mavefedt. Skuespillerinden kender selv intet til reklamen.

Det er »helt klart et brud på Facebooks retningslinjer«, mener Mikael Lemberg, der er annoncedirektør i virksomheden Komfo, der rådgiver andre firmaer om markedsføring på Facebook.

LÆS OGSÅ

»Det er ikke tilladt ifølge Facebooks retningslinjer at benytte noget, som man ikke har rettigheder til«, siger han.

Sider skal anmeldes før de bliver lukket
Mikael Lemberg forklarer, at man bedst kommer af med fupreklamer ved at anmelde dem til Facebook og forklare, at bagmændene ikke har rettighederne til billedet.

»Det forklarer man bedst ved at påvise, at man selv har rettighederne til billedet. For du skal have rettighederne til et billede, før du kan benytte det«, siger Mikael Lemberg, der tror, at fupsiden, der lokker med en paleo-kur bliver lukket, nu hvor Skuespillerforbundet vil anmelde siden.

Indholdet på Facebooksiden, som fupreklamen med Lene Maria Christensen linker til, ser meget mistænksomt ud - teksten ligner noget, der er blevet automatoversat i Google Translate. Ledsaget med et billede af kød og et andet af æg med bacon.

»Sådan nogle sider er helt klart ikke tiltænkt folk, der er erfarne brugere af Internettet. Denne side er tiltænkt mennesker, der ikke er eksperter, og som let lader sig narre«, siger Mikael Lemberg.

Fupsider tjener annoncekroner på at linke til andre

Og når man helt ukritisk allerede har liket noget én gang, kan man sagtens blive lokket til at like en anden type indhold en anden gang.

»Lige nu genererer siden en masse fans. På et tidspunkt, når man har fået 10.000 eller 100.000 likes, så vil man begynde at linke til andre sider, som betaler denne side for den trafik«, siger Mikael Lemberg og tilføjer, at fupnummeret godt kan give gode annonceindtægter.

Men fupnumrene dukker kun op af og til, for Facebook lukker siderne ned, når de bliver anmeldt af brugerne.

»Facebook er afhængige af, at vi agerer som stikkere, hvis vi ser mistænkeligt indhold. De har en milliard brugere, så det er umuligt at kontrollere alle oprettede profiler, før de kan blive godkendt«, siger han og tilføjer, at der bliver afgivet 4,5 milliarder likes hver dag på det sociale medie.

LÆS OGSÅ

Men Facebook burde gøre mere ud af at informere sine brugere om fupreklamer, siger Mikael Lemberg.

»Facebook kunne eksempelvis gøre ’anmeld’-knappen tydeligere. Og de kunne sende information ud til alle brugere om, hvordan de kan kende fupsiderne og hvilke konsekvenser, det har, at man trykker på dem. Det er en god vej at gå, hvis man føler, at man ikke har helt styr på sin platform«, understreger Facebook-kenderen.

Det har ikke været muligt at få fat i Facebook til en kommentar.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden