Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Flere elementer på Stemcares hjemmeside har været vildledende eller urimeligt mangelfulde«, siger Sundhedsstyrelsen, som fører tilsyn med private firmaers markedsføring af sundhedsydelser. Arkiv

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stamcellefirma har vildledt gravide

Stemcare får for anden gang kritik af myndighederne for falsk markedsføring.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Firmaet Stemcare har handlet i strid med loven i sin jagt på at få gravide forældre til at betale over 23.000 kroner for at fryse deres nyfødte barns navlesnor ned.

Det fastslår Sundhedsstyrelsen et halvt år efter, at en række eksperter i Politiken kritiserede det private firma for at vildlede og manipulere med usikre forældre.

»Det er tilladt at anprise sit produkt, men man skal være præcis. Og flere elementer på Stemcares hjemmeside har været vildledende eller urimeligt mangelfulde«, siger Henrik Kristensen, fuldmægtig i Sundhedsstyrelsen, som fører tilsyn med private firmaers markedsføring af sundhedsydelser.

LÆS ARTIKEL

Stemcare skrev blandt andet på sin hjemmeside, at »Eksempelvis kræft i blodet (leukæmi) og sygdomme i immunsystemet, ligesom arvelige blodsygdomme behandles med navlestrengsstamceller«.

Men Stemcare nedfryser barnets egne stamceller til barnets eget brug, hvor det i de nævnte behandlinger er afgørende, at patienten får andres raske stamceller og ikke sine egne syge stamceller.

Stemcares produkt kan i dag kun bruges i behandlinger i utroligt sjældne tilfælde, lød det fra flere stamcelleforskere og Sundhedsstyrelsen.

LÆS ARTIKEL

»Problemet ved markedsføringen er generelt, at firmaet bruger succesen fra behandlinger med andre personers navlesnorsblod til at argumentere for, at man kan bruge egne stamceller i den samme situation. Og det kan man altså ikke«, sagde eksempelvis overlæge Ebbe Dickmeiss, leder af stamcellesektionen i Rigshospitalets blodbank.

Den manglende konsekvente skelnen mellem behandling med sine egne og andres stamceller er et af Sundhedsstyrelsens tre overordnede kritikpunkter.

Derudover har Stemcare med upræcise formuleringer pyntet sit produkt, som omhandler stamceller fra navlesnoren, med erfaringen fra behandlinger med stamceller fra knoglemarven.

Endelig har firmaet undladt klart at oplyse, at navlesnorsblodet i de nuværende behandlingsmuligheder kun indeholder én dosis til et barn på maksimalt 40 kg.

LÆS ARTIKEL

Det er anden gang inden for tre år, at Stemcare bliver kritiseret af sundhedsmyndighederne for at markedsføre sig i strid med loven.

»Udgangspunktet er, at et firma får en henstilling eller to. Men det er klart, at hvis Stemcare ikke retter ind nu efter vore hovedkritikpunkter, vil vi nøje overveje at foretage en politianmeldelse«, siger Henrik Kristensen.

Men er ingen sag længere, siger Lisbeth Juhl Kristensen, administrerende direktør i Stemcare. Hun siger, at firmaet allerede har ændret sin markedsføring i tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

LÆS ARTIKEL

Derudover har Stemcare valgt at inaktivere et vennehvervningsprogram, som Forbrugerombudsmanden finder både aggressiv og betænkelig.

Det handlede om, at eksisterende kunder fik en rabat på 1.120 kroner, hvis de overtalte deres familie eller venner til at betale de 23.000-32.000, det i alt vil koste at fryse navlesnoren ned.

»Vi har også fjernet vennehvervningen, for vi vil ikke have vores markedsføring kategoriseret som aggressiv. I det hele taget er det kun i vores interesse at kommunikere klart til kunderne. Vi tager kritikken til efterretning, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke bevidst har forsøgt at vildlede nogen«, siger Lisbeth Juhl Christensen.

LÆS ARTIKEL

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det er ikke første gang, jeres markedsføring er vildledende? Det er vel udtryk for, at I sælger et produkt uden reelt indhold?

»Nej. Men det er et ekstremt komplekst produkt, som bliver mere komplekst, fordi forskningen bevæger sig så hastigt. Produktet er ikke uden indhold, idet navlesnorsstamceller anvendes allerede i dag. Du kan altså ikke få folk til at betale 20.000 kroner ved at vildlede dem, da vi selvfølgelig ikke er interesserede i utilfredse kunder«, siger Stemcares direktør.

Firmaet har i dag nedfrosset 5.500 navlesnore fra nyfødte børn. Lisbeth Juhl Christensen siger, at den negative medieomtale har skadet forretningen på kort sigt.

LÆS ARTIKEL

Hun holder fast i, at kritikken fremført i Politiken af en række eksperter var »unuanceret og politisk motiveret«. Hun henviser til, at Rigshospitalets Blodbank har anbefalet landets politikere at oprette et offentligt navlesnorsregister

»I ønsket om at få kroner til en offentlig stamcellebank er det åbenbart nærliggende at kritisere en privat virksomhed. Vi har taget de tørre tæsk. Men man vil altid kunne finde fejl, hvis man nærlæser hver enkelt linje i ethvert firmas markedsføring«, siger Lisbeth Juhl Christensen.

Men det er noget »forfærdeligt vrøvl«, siger lederen af stamcellesektionen i Rigshospitalets blodbank:

LÆS ARTIKEL

»Vi kan ikke være mere indifferente med de private tilbud, for de har intet med en offentlig stamcellebank at gøre; en offentlig navlesnorsbank er til alles brug, mens de private er til eget brug. Men når vi bliver stillet spørgsmål fra pressen og forældre om værdien af de private stamcellebanker, svarer vi efter bedste evne, og det her er der international konsensus om«, siger Ebbe Dickmeiss.

Lisbeth Juhl Christensen siger, at den negative medieomtale har skadet forretningen på kort sigt, og hun holder fast i, at kritikken fremført i Politiken af en række eksperter var unuanceret og politisk motiveret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun henviser til, at Rigshospitalets Blodbank har anbefalet landets politikere at oprette et offentligt navlesnorsregister

»I ønsket om at få kroner til en offentlig stamcellebank er det åbenbart nærliggende at kritisere en privat virksomhed. Vi har taget de tørre tæsk. Men man vil altid kunne finde fejl, hvis man nærlæser hver enkelt linje i ethvert firmas markedsføring«, siger Lisbeth Juhl Christensen.

Men det er noget »forfærdeligt vrøvl«, siger lederen af stamcellesektionen i Rigshospitalets blodbank:

»Vi kan ikke være mere indifferente med de private tilbud, for de har intet med en offentlig stamcellebank at gøre; en offentlig navlesnorsbank er til alles brug, mens de private er til eget brug. Men når vi bliver stillet spørgsmål fra pressen og forældre om værdien af de private stamcellebanker, svarer vi efter bedste evne, og det her er der international konsensus om«, siger Ebbe Dickmeiss.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden