Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nethandel. Reglerne ved køb på dealsites forvirrer køberne. Det vil Forbrugerombudmanden ændre i en ny høring
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Nethandel. Reglerne ved køb på dealsites forvirrer køberne. Det vil Forbrugerombudmanden ændre i en ny høring

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerombudsmand vil have tvivl om dealsites fjernet

Forbrugerombudsmanden: Det skal være klart, hvem du handler med på dealsites.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jævnlige klager fra forbrugere over de såkaldte dealsites, der markedsfører tilbud på varer og ydelser, tikker ofte ind hos Forbrugerombudsmanden.

Derfor forsøger han nu at skabe klarhed på området ved at sende et udspil i høring.

Reglerne har aldrig før været skrevet ned sort på hvidt, men i takt med at tilbudssiderne er blevet et hit med alt fra billige weekendophold og storbyferier til personlig rengøring og massage, har bunken af klager hobet sig op hos Forbrugerklagenævnet.

Dealsites forvirrer købere

Hvem skal jeg klage til? Det er blot ét af de mange spørgsmål, som frustrerede forbrugere har stillet Forbrugerklagenævnet.

I januar 2014 kom internetportalen Goleif.dk i vælten. En forbruger havde i 2012 booket sin flybillet hos Goleif.dk. På hjemrejsen skulle han flyve med Cimber Sterling. De gik konkurs, inden han skulle flyve hjem.

Her stod forbrugeren fortvivlet tilbage. Goleif.dk nægtede at erstatte udgifterne til hjemtransporten, da de kun var formidler.

Sagen endte i byretten i Roskilde med, at Cimber Sterling som forbrugerens egentlige aftalepartner skulle dække forbrugerens hjemtransport, da Goleif.dk havde gjort opmærksom på på sin hjemmeside, at selskabet ikke handlede i eget navn.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er netop sådan en sag årsag til, at han forsøger »at få skabt klare rammer, så det fremover er tydeligere for både forbrugere og erhvervsdrivende, hvad der gælder«.

Forbrugerne skal kunne stole på dealsitet

I høringen nævnes den seneste sag. Her har et dealsite markedsført et tilbud på en æske chokolade. Tilbudssiden havde solgt æsken for 200 kroner med en angivet førpris på 400 kroner. Det viste sig, at chokoladeæsken kunne købes på chokoladefabrikantens egen hjemmeside til 220 kroner.

Her vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen på dealsitet var vildledende, og at sitet havde et selvstændigt ansvar for at undersøge, om prisen var korrekt.

»Forbrugerne skal kunne stole på, at det gode tilbud på dealsitet rent faktisk også er godt. Det er desværre ikke altid tilfældet. Et dealsite har ansvaret for at undersøge, om oplysningerne i dealen er rigtige«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden