Sass: Vi sætter kun klagegebyret op til 600 kroner

Det skal koste 600 kroner mod i dag 160, hvis man vil klage over en vare.

Forbrugersikkerhed

Det skal koste 600 kroner at få lov til at klage over en vare i Forbrugerklagenævnet. Det er næsten fire gange så meget, som gebyret er i dag.

Det fortæller erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S).

Regeringen lagde fra forhandlingernes start om at indføre en øget brugerbetaling i forbrugerklagesystemet op til, at det skulle koste i alt 1.200 kroner for en forbruger, der ville klage over en vare. Men forslaget om det høje gebyr er på grund af politisk modstand reduceret til 600 kroner.

Hvis man taber sagen i Forbrugerklagenævnet, mister man også de 600 kroner, som består af 100 kroner for at indbringe sagen og 500 kroner for en realitetsbehandling i klagenævnet.

LÆS ARTIKEL

Hvis man som forbruger vinder sagen, får man kun de 500 kroner tilbage.

»Det er dog regeringens holdning, at vi fortsat skal have et offentligt forbrugerklagesystem, hvor klager behandles effektivt og smidigt. Derfor er det også indlysende, at et forbrugergebyr på 1.200 kroner ikke er et scenarie, som regeringen opererer seriøst med«, skriver Henrik Sass Larsen (S) i en mail.

Gebyret på de 1.200 kroner for at klage fremgår blandt andet af et notat fra Erhvervs- og Vækstministeriet, der beskriver en model, hvor forbrugerne skulle bidrage med over syv millioner kroner til forbrugerklagesystemets samlede omkostninger på 30 millioner kroner.

Men regeringens forslag er nu et mindre gebyr, skriver ministeren.

»Beløbet (på 1.200 kroner, red.) stammer fra et svar på en række af de spørgsmål fra partierne, som er blevet besvaret i forbindelse med forhandlingerne. Regeringen har foreslået, at det skal koste 100 kroner at starte en sag i det offentlige forbrugerklagesystem og 500 kroner at bringe en sag fra mediationsbehandling til egentlig nævnsbehandling«, skriver Henrik Sass Larsen.

Forslaget til ændringer i forbrugerklagesystemet, hvor forbrugeren i dag betaler 160 kroner for at klage i Forbrugerklagenævnet, er afstedkommet af EU's såkaldte ADR-direktiv.

Heri kræves det, at forbrugere skal kunne klage over langt flere varer og tjenesteydelser, end de kan i dag.

»Direktivet udvider helt rigtigt klageadgangen i det offentlige forbrugerklagesystem med cirka 45 nye brancher i forhold til i dag. Det styrker forbrugerbeskyttelsen, men det eksisterende system er ikke gearet til en så markant stigning i antallet af klager, som direktivet forventes at medføre«, skriver Henrik Sass Larsen i mailen som et af argumenterne for en øget brugerbetaling af klagesystemet.

»Jeg er optaget af, at vi finder den rette balance mellem de udgifter, det offentlige afholder til finansiering af en klagenævnsbehandling og de gebyrer, som skal betales af både forbrugere og virksomheder. I dag koster det i gennemsnit 10.500 kroner at behandle en sag i Forbrugerklagenævnet. Regeringen har derfor overvejet forskellige modeller for en modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem. Modellerne har siden sommerferien løbende været drøftet med Folketingets partier, ligesom forbruger- og erhvervsorganisationer også tidligt i processen har været orienteret omkring regeringens overvejelser på området«, skriver Henrik Sass Larsen.

Politiken har tidligere skrevet, at for eksempel Forbrugerrådet Tænk kritiserer regeringen for ikke at drøfte planerne offentligt med de berørte interesseorganisationer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden