0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sikkerhedsgodkendte autostole er ikke testet i sidekollission

Det internationale sikkerhedsmærke ECE tester kun ved påkørsel i front og bag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FDM/ADAC
Foto: FDM/ADAC

crash. Kollisioner fra siden er et af testkriterierne, når FDM og andre bilist- og forbrugerorganisationer tester autostole. Først om nogle år indgår sidekollissioner i FN-organisationens ECE's godkendelseskrav.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bilist- og forbrugerorganisationen FDM har testet billige autostole. Sikkerheden er generelt på et lavt niveau, og der er skadelige kemiske stoffer i autostolene, lyder kritikken. Alligevel er stolene godkendte og lovlige - hvordan hænger det sammen?

»Når vi tester autostole, stiller vi højere krav og har flere testkriterier end FN-organisationen ECE, som står bag sikkerhedsgodkendelsesnormer for biludstyr«, forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere