Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Det skal koste forbrugerne 500 kroner at tabe en klagesag

Regeringen har lavet aftale med V og K om et nyt forbrugerklagesystem.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringen har indgået en aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti om et nyt forbrugerklagesystem, som forbrugerne skal betale en del af.

Aftalen betyder, at gebyret for den enkelte forbruger for at oprette en klagesag sættes ned fra i dag 160 kroner til 100 kroner.

Til gengæld indfører aftalen som noget helt nyt, at forbrugeren skal betale 400 kroner, hvis en første forhandling ikke fører til enighed med butikken eller den erhvervsdrivende, og forbrugeren alligevel vil føre klagen videre til en reel sagsbehandling i klagenævnet.

Under forhandlingerne om det nye klagesystem har der været nævnt klagegebyrer for forbrugerne på helt op til i alt 1.200 kroner, men pres fra regeringens modparter i forhandlingerne har nu bragt gebyret for en reel klagebehandling i klagenævnet ned på 400 kroner, så det kommer til at koste i alt 500 kroner, hvis man som forbruger taber sagen.

LÆS ARTIKEL

For taber forbrugeren sagen, mister vedkommende både de 100 kroner og de 400 kroner. Til gengæld betales de 400 kroner tilbage, hvis forbrugeren vinder sagen. Men de 100 kroner betale ikke tilbage under nogen omstændigheder.

For butikken er prisen for at tabe en sag 6.000 kroner udover erstatningen til forbrugeren og 1.000 kroner, hvis butikken indgår forlig med forbrugeren. I forhold til i dag er der ikke tale om en øget gebyr for den erhvervsdrivende, men om en forenkling af gebyret.

Aftalen udvider antallet af de varer og tjenesteydelser forbrugerne kan klage over. Det gælder hele 45 nye brancher.

Sammen med de øgede udgifter til gebyrer hæves grænsen for, hvor meget en vare eller ydelse sal have kostet før man kan klage over den. For tøj og sko hæves grænsen fra 500 kroner til 650, og for andre varer og ydelser hæves grænsen fra 800 kroner til 1.000

»Vi er blevet enige om en model, som sikrer et effektivt forbrugerklagesystem, der er gearet til at håndtere de mange flere klager, som den udvidede klageadgang vil medføre. Jeg synes, vi er kommet frem til en rigtig god løsning, som fremtidssikrer det offentlige forbrugerklagesystem«, siger erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i en pressemeddelelse.

Udover den øgede brugerbetaling tilfører aftalen også flere offentlige midler til forbrugerklagesystemet. Der tilføres 2,5 millioner kroner i 2015 stigende til 5,4 millioner kroner i 2018.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden