Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Forbrugervagthund kritiserer nyt klagesystem

Forbrugerrådet Tænk mener, at regeringen har solgt forbrugerrettighederne alt for billigt.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det nye forbrugerklagesystem, som regeringen netop er blevet enige med Venstre og Det Konservative Folkeparti om, er ikke en fordel for de danske forbrugere.

Tværtimod vil højere gebyrer ved at føre en klagesag og risiko for at miste et indbetalt gebyr, hvis man taber sagen, samt højere beløbsgrænser for, hvad man kan klage over føre til, at færre forbrugere vil klage. Og derved vil mange sager, der burde føre til en klage, slet ikke blive behandlet.

Sådan lyder kritikken fra Forbrugerrådet Tænk af det nye forbrugerklagesystem, der fra 2015 vil gøre det allerførste led i klageprocessen 60 kroner billigere end i dag.

LÆS ARTIKEL

Til gengæld vil det koste 400 kroner at få realitetsbehandlet en uenighed i Forbrugerklagenævnet, og man risikerer som forbruger at miste ialt 500 kroner, hvis man ikke får ret.

»Det er ikke så slemt som de første udkast til løsningen, vi så, men vi er slet ikke enige i de officielle udmeldinger om, at det her samlet set er en forbedring for forbrugerne«, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram.

De første meldinger fra forhandlingerne om klagesystemet tegnede et billede af, at forbrugerne kunne risikere at miste indbetalte klagegebyrer på 1.200 kroner, hvis de klagede og ikke fik ret.

Den risiko er nu begrænset til i alt 500 kroner. De første 100 kroner, man indbetaler for at starte en klagesag er 60 kroner billigere end i dag. Til gengæld får man dem ikke igen, hvis man vinder sagen, som det er tilfældet i dag. De næste 400 kroner er et gebyr, der skal betales, hvis man i en forhandlingsfase stadig ikke kan blive enig med butikken eller den erhvervsdrivende og vil have Forbrugerklagenævnet til at realitetsbehandle sagen.

Til gengæld bliver antallet af brancher, man fra nytår kan klage over, udvidet med ikke færre end 45. Men det imponerer heller ikke direktøren i Forbrugerrådet Tænk.

»De vigtigste områder er allerede i dag dækket ind af Forbrugerklagenævnet«, siger Lars Pram.

Blandt de 45 nye brancher er en del håndværkerydelser og butikker, som ikke hidtil har været en del af klagesystemet som frugt og grønt, slagtere, fiskehandlere og bagere. Også vinduespudsere, malere og glarmestre er med, og man kan sågar klage over lystbådehavne, landskabspleje, skorstensfejning, rengøring, hesteavl og forhandlere af lystbåde.

»Jeg ved ikke, hvor mange almindelige forbrugere, der har gavn af, at de nu også kan klage over lystbådehavne. Og hvor mange forbrugere er det, der betaler 1.000 kroner eller mere for en vinduespudsning«, spørger Lars Pram og henviser til beløbsgrænsen for, hvornår man kan klage.

Han mener, at regeringen og de to borgerlige partier har solgt nogle rigtig gode elementer i forbrugerbeskyttelsen til gengæld for at inddrage de 45 nye brancher, som ikke så mange forbrugere har glæde af efter hans mening.

»Vi er bekymret for, at mange vil undlade at klage, fordi det bliver for dyrt«, siger han.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) siger derimod:

»Den udvidede klageadgang er en væsentlig styrkelse af forbrugerbeskyttelsen. Samtidig er vi blevet enige om en model, som sikrer et effektivt forbrugerklagesystem, der er gearet til at håndtere de mange flere klager, som den udvidede klageadgang vil medføre. Jeg synes, vi er kommet frem til en god løsning, som fremtidssikrer det offentlige forbrugerklagesystem«, siger han i en pressemeddelelse.

»I de fleste tilfælde vil det nye system betyde, at det kun kommer til at koste forbrugeren 100 kroner at få behandlet sin klage«, siger Henrik Sass Larsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden