Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARTIN BUBANDT
Foto: MARTIN BUBANDT

BELØBSGRÆNSER. Mulighederne for at klage over en vare er blevet begrænset i et nyt klagesystem, der træder i kraft i dag. For eksempel kan man ikke klage over tøj og sko, hvis det har kostet under 650 kroner.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra i dag bliver det dyrere at klage over butikker

Forbrugerne risikerer 500 kroner. Til gengæld starter sagen med en mægling.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra i dag er der nye toner i klagesystemet hos Forbrugerklagenævnet. Når man har fået købt sig en vare, der ikke virker som forventet, ville man indtil i går kunne gå til Forbrugerklagenævnet og få de sagkyndige og juristerne til at tage stilling til, om man havde ret til at få varen byttet eller pengene tilbage.

Det kostede et gebyr på 160 kroner, som man ville få tilbage, hvis man vandt sagen, eller man indgik forlig med butikken.

Fra i dag lyder der mere bløde toner, for første trin i det nye system er en mægling mellem klageren og butikken. en mægling, som de ansatte i Forbrugerklagenævnet står for.

LÆS ARTIKEL

Det koster 100 kroner, som man ikke ser igen. Og først hvis det ikke lykkes klageren og butikken at nå til enighed, kan klageren gå videre og få Forbrugerklagenævnet til at realitetsbehandle klagen. Det koster til gengæld 400 kroner, som man får tilbage, hvis man som klager vinder sagen.

Til gengæld mister man dem, hvis man taber klagesagen, og det kommer så til i alt at koste 500 kroner at stå i den situation, og det finder Forbrugerrådet Tænk kritisabelt.

»Når det bliver dyrere at klage, og man løber en risiko for at miste et forholdsmæssigt stort beløb, hvis man taber sagen, vil det efter vores vurdering betyde, at mange sager, der burde føre til en klage, ikke gør det«, siger Forbrugerrådet Tænks direktør Lars Pram i en pressemeddelelse.

Samtidigt er der indført nye højere beløbsgrænser for de varer, man måtte klage over, så der samlet set også på den led skal mere til, før man kan klage.

Hidtil har man kunnet klage over almindelige varer og tjenesteydelser, hvis de havde kostet mere end 800 kroner. For tøj og sko var beløbsgrænsen dog 500 kroner. Nu skal varen have kostet 1.000 kroner, og grænsen for tøj og sko er sat op til 650 kroner.

Myndighederne, politikerne og erhvervslivet har kaldt ændringerne for en modernisering, men den udlægning er Forbrugerrådet Tænk uenige i.

»Det ligner mest af alt en spareøvelse, og som vi ser det, er det en klar forringelse for forbrugerne. Det har vi påpeget tidligere, og det vil vi fortsat forsøge at råbe politikerne op om. En af konsekvenserne kan blive, at forbrugere, der har en god sag, undlader at klage på grund af prisen«, siger Lars Pram.

Sidste år gav daværende erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) udtryk for, at han regnede med, at de fleste sager ville blive løst i mæglingen.

»I de fleste tilfælde vil det nye system betyde, at det kun kommer til at koste forbrugeren 100 kroner at få behandlet sin klage«, sagde Henrik Sass Larsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden