Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TRÆNGSEL. Forsikringsselskaber kan snart tilbyde sms-beskeder til bilister om, at der kan ventes trafikkøer forude, med bud på en anden rute.
Foto: Peter Klint

TRÆNGSEL. Forsikringsselskaber kan snart tilbyde sms-beskeder til bilister om, at der kan ventes trafikkøer forude, med bud på en anden rute.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære kunde, du kører altså ret hurtigt i det her kryds. Sæt farten ned!

Jo mere du vil fortælle til dit forsikringsselskab, jo mere kan du spare. Det kan øge sikkerheden - og afsløre utroskab.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En sms fra dit forsikringsselskab til dig om, at du har en dårlig vane med at køre hurtigt i et farligt vejsving. Eller at du accelererer for hurtigt, når det bliver grønt, og at du kan spare benzin ved at lette foden fra speederen.

Disse muligheder bunder i indførslen af ny teknologi, som allerede er blevet hverdag i lande som USA, Storbritannien og Italien, og som er et led i en generel tendens til, at forsikringsselskaber kan skræddersy forsikringer til kunder, der ønsker at give flere oplysninger om sig selv, for eksempel på sundhedsområdet. Åbenheden bliver belønnet med klækkelige rabatter til de kunder, der opfører sig sundt eller har lavere risiko for arvelige sygdomme.

Mens sundhed og genetik ofte er særdeles følsomme emner, har de fleste lettere ved at lade forsikringsselskaberne få indblik i deres kørsel. Her kan dataanalyse give en række håndgribelige fordele for en bilist ud over lavere præmier – såsom automatisk hjælp ved et uheld eller gode råd om at øge trafiksikkerheden eller sænke brændstofforbruget.

Efter hver enkelt kørsel kan du se, hvad den har af indflydelse på din præmie

Overvågning er blevet mere acceptabelt

»Vi tror, at danskerne er mere klar til overvågning nu, end de har været tidligere. At danskerne har vænnet sig til, at overvågning kan være noget positivt. For eksempel at man på en ferie i Alperne automatisk kan få hjælp fra den lokale ambulancetjeneste, hvis man kører galt. Eller at man kan finde en bil, der er stjålet«, siger Alkas kommunikationsdirektør, Lise Agerley.

LÆS ARTIKEL

Alka Forsikring har siden 2007 tilbudt sine bilistkunder at installere særlige bokse, der registrerer kørslen. Boksen er blevet billigere undervejs og koster nu 1.000 kroner at installere. Det udløser en rabat på 25 procent, så boksen typisk er tjent ind på et års tid.

Flere andre selskaber er på vej. Tryg Forsikring indledte for eksempel i marts et forsøg i Norge, hvor en boks opgiver kørselsdata, der bruges til at vurdere, om man er en forsigtig bilist – og dermed berettiget til rabat. Og næste år vil Nem Forsikring lancere en smartphone-app, der kan bruges til detaljeret at kortlægge ens kørsel og udsende gode råd via sms.

Natlig kørsel straffes

I Storbritannien har den slags systemer eksisteret i årevis: Allerede i 2009 indførte RSA Insurance en ordning, hvor unge bilister fik rabat for at love ikke at køre om natten, hvor statistikkerne viste, at de var mest uforsigtige. Hvis RSA til gengæld registrerede, at der var kørt mellem kl. 23 og kl. 5, kostede det en ekstraregning per nat på 45 pund (460 kr.).

Alka havde fra begyndelsen håbet, at selve det at have en boks installeret ville få folk til at køre mere forsigtigt. Men hidtil har resultaterne været skuffende for de omtrent 7.000 bokse, der er installeret.

LÆS ARTIKEL

»Vi har ikke kunnet se, at folk kører mere forsigtigt. De har næsten samme statistik som dem, der ikke har en Alka Boks. Så nu ser vi på, om vi kan gøre andet for at motivere folk til at køre mere sikkert. For eksempel at udsende en sms med feedback: Du kørte ret voldsomt i det her sving ved en skole, måske skulle du lige overveje at sætte farten ned«, forklarer Lise Agerley.

Frygten for Big Brother

Når det ikke sker, skyldes det, at man ikke ved, hvordan kunderne vil reagere, siger hun.

»Boksen har en masse muligheder, som vi bare ikke har gjort brug af endnu – vi har jo spørgsmålet om, hvor meget folk gerne vil overvåges. Det med big brother har hele tiden været en udfordring for os. I England har man ikke den samme debat som i Danmark«.

LÆS ARTIKEL

Den frygt deler Carsten Møller Pedersen ikke. Han er direktør for Nem Forsikring, der er på vej med et langt mere vidtgående system formentlig i begyndelsen af næste år.

»Vi ønsker at springe forbi det teknologiskridt, som hedder den sorte boks, og at lancere en ren app-løsning. I udlandet er man allerede forbi boksen rent udviklingsmæssigt«, siger han.

Når Alkas resultater er skuffende, skyldes det, at selskabet ikke er gået nær langt nok, mener han. De sms’er og andre muligheder for at gå direkte til kunden, Alka tøver med at udsende, vil Nem Forsikring bruge i stor stil.

Vi tror, at danskerne er mere klar til overvågning nu, end de har været tidligere

»En app-løsning giver en helt anderledes mulighed for at give tilbagemelding med det samme: Efter hver enkelt kørsel kan du se, hvad den har af indflydelse på din præmie, og du kan få gode råd til, hvordan du kan tilpasse din kørsel, så du kan få en bedre præmie, eller hvordan du kan reducere dit brændstofforbrug og så videre«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

*Ding* : Der er kø på ringvejen

Risikoen for at støde kunderne fra sig på grund af angst for overvågning tror han ikke på.

»Hvis man på den ene side kan spare nogle penge på forsikringen og på den anden side øge både sin egen og medpassagerernes sikkerhed, så tror jeg ikke på, at danskerne har noget imod det. Hvorfor skulle de dog have det?«.

Han nævner også, at en app kan give gode råd om, hvor statistikken giver dig den hurtigste rejse – og man kan undgå de steder, hvor der normalt er kø fredag kl. 16.

»Der er sådan set ingen grænser for, hvad du kan kombinere ind af oplysninger omkring ruten og dit kørselsmønster«, siger Carsten Møller Pedersen.

Utroskabens spøgelse

Som det selskab herhjemme, der har været hurtigst ude, har Alka også løbende spurgt kunderne om, hvad der kunne afholde dem fra at installere en boks.

»Det gav svar som: »Jeg er bange for, at min kone skal se, hvor jeg kører hen«. Eller »Min mand skal ikke kunne se, at jeg ikke var i strikkeklubben«. Altså utroskab«, siger Lise Agerley.

Hun understreger, at Alka ikke har den ringeste interesse i at snage i oplysningerne eller dele uretmæssigt ud af dem.

Der er sådan set ingen grænser for, hvad du kan kombinere ind af oplysninger

»Som forsikringsselskab var vi jo ikke kommet langt, hvis vi ikke kunne håndtere fortrolige data. Det er kun fire af vores mest betroede medarbejdere, der har adgang til de her data. Vi tager det meget alvorligt. Alka Boks ville jo miste værdi, hvis folk troede, vi ikke kunne håndtere data forsvarligt«, siger hun.

Se & Hør-sagen lurer

Carsten Møller Pedersen er enig i, at alt afhænger af, at oplysningerne kun bruges på nøjagtig den måde, kunden har sagt ja til. Man kan dog aldrig gardere sig helt mod en sag som den, der kom frem for et år siden, hvor en IBM-ansat udleverede dankortoplysninger til Se & Hør.

LÆS DEBATINDLÆG

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er noget, vi er frygtelig opmærksomme på, for det vil give os et omdømmemæssigt tab og skade vores markedsposition, så selvfølgelig gør vi alt for at sikre os mod det. Men at udstede en garanti for, at det ikke kan ske, det kan jeg ikke«, siger han.

Begge direktører mener dog, at fordelene ved de øgede datamængder langt opvejer ulemperne. Selv uden at gå i detaljer med kunden om kørselsmønstret er der en idé i at kunne registrere, at en bil er standset så brat, at der må være sket en ulykke, påpeger Lise Agerley. Alkas system fungerer sådan, at det automatisk udløses en telefonopringning for at høre, om man er o.k. Hvis telefonen ikke tages, tilkaldes der straks en ambulance. Hidtil er opringningen blevet udløst 350 gange.

Det er kun fire af vores mest betroede medarbejdere, der har adgang til de her data

»Heldigvis var de 300 af dem i god behold og klare nok til at kunne tale, men de andre 50 var ikke, og de blev hentet af en ambulance. Der synes jeg da, at man kan tale om en klar fordel«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden