Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
bøde. Aalborg-firmaet Pointshop.dk, der nu endeligt er blevet dømt for at snyde forbrugere på nettet, har i mellemtiden skiftet navn til Pointworld.com
Foto: skærmdump

bøde. Aalborg-firmaet Pointshop.dk, der nu endeligt er blevet dømt for at snyde forbrugere på nettet, har i mellemtiden skiftet navn til Pointworld.com

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Firma får dom for at snyde kunder på nettet

Kunder blev lokket til bindende abonnementer med 'gratis' produkter.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerne kan nu for første gang være sikre på, at det er ulovligt for firmaer at lokke kunderne i de såkaldte abonnementsfælder.

Forbrugerombudsmanden har nemlig fået endelig dom i en sag mod firmaet Pointshop.dk, der er dømt for at snyde kunderne ind i abonnementer vee at lokke med gratis produkter og ydelser i kampagner på nettet.

Pointshop A/S’ anke af byrettens afgørelse, der idømte selskabet en bøde på 60.000 kroner for vildledende markedsføring, er blevet afvist af Vestre Landsret, fordi firmaet undlod at møde i retten til behandlingen af selskabets egen anke af byrettens dom.

LÆS ARTIKEL

Og i anden omgang har Procesbevillingsnævnet afslået at give Pointshop tilladelse til at kære landsrettens afvisning af sagen til Højesteret. Dermed står byrettens dom fra maj 2013 ved magt.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2012 PointShop, der nu har skiftet navn og hjemmeside til Pointworld.com, for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring i forbindelse med en kampagne for et gavekort på 200 kroner til skoforhandleren Bianco.dk. Gavekortet kostede fem kroner.

Byretten dømte firmaet for vildledning, fordi kampagnen kunne give forbrugerne indtryk af, at formålet var at markedsføre skokæden Bianco.

Desuden var det vildledende, at forbrugerne kunne få indtryk af, at de 'kvit og frit' fik et gavekort til sko for 5 kroner samt et VIP-medlemskab af PointShop.dk.

Og oplysningen om, at der i virkeligheden var tale om salg af et betalingsabonnement, var placeret allernederst på siden efter en række mindre vigtige oplysninger.

»Jeg er godt tilfreds med, at byretten gav os medhold i, at PointShops kampagne var vildledende, og at vi nu har fået endelig dom i en sag om abonnementsfælder på nettet. Dommen er interessant af flere grunde. Den gør det klart, at et selskab ikke må skjule væsentlige oplysninger for forbrugerne nederst på siden eller sidst i teksten. Og dommen giver os en klar linje for bødeniveauet i sager om abonnementsfælder på nettet«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar til dommen.

»Men Pointshop er desværre ikke det eneste selskab, som bruger vildledende kneb i markedsføringen af abonnementer. Den form for markedsføring på nettet er derfor blandt mine særlige indsatsområder i år«, tilføjer han.

Siden årsskiftet har Forbrugerombudsmanden politianmeldt seks lignende sager, og der er givet bøder i ni sager om vildledende markedsføring af abonnementer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden