Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dankortet. Forbrugerombudsmanden vurderer ikke, at butikker må registrere dine køb på betalingskort.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Dankortet. Forbrugerombudsmanden vurderer ikke, at butikker må registrere dine køb på betalingskort.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker må ikke registrere dine køb på betalingskort

Forbrugerombudsmand strammer forbud mod indsamling af forbrugerprofiler.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Detailbutikker og dagligvarekæder må ikke indsamle oplysninger om, hvad deres kunder bruger deres betalingskort til i deres butik. Det er ellers oplysninger, der i nogle tilfælde kan trækkes ud af kundernes betalingskorttransaktioner.

Men hidtil har betalingstjenestelovens forbud mod at gøre det kun været tolket sådan, at forbuddet kun gjaldt for banker og andre virksomheder, der udsteder betalingskort og andre betalingstjenester som for eksempel MobilePay.

Skærper praksis

»Ud fra lovens forarbejder antager vi, at det har været lovgivers intention, at forbuddet skulle omfatte alle erhvervsdrivende. Derfor skærper vi vores praksis, således at forbuddet gælder alle erhvervsdrivende«, siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

Stramningen af forbuddet er blevet aktuel, efter at flere virksomheder har henvendt sig til Forbrugerombudsmanden for at høre, hvor grænsen går for, hvad de må samle ind og registrere af de oplysninger, de har adgang til, når kunden betaler med betalingskort i deres butik.

»Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål«, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

LÆS ARTIKEL

I Forbrugerrådet Tænk vækker afgørelsen begejstring.

»Det er en virkelig vigtig forbrugersejr. Det sætter en stopper for en kommerciel overvågning af forbrugerne, som ellers ville gå ud over den enkeltes ret til privatliv«, siger Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerombudsmanden understreger, at forbuddet vil gælde alle erhvervsdrivende, der kan se, hvad kunderne køber på deres betalingskort, også selv om den erhvervsdrivende ikke har udstedt betalingskortet.

»Forbuddet beskytter os som forbrugere blandt andet mod, at vores forbrugsmønstre kan bruges som en handelsvare«, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Er der virksomheder, der kommer til at ændre adfærd efter denne nye fortolkning af forbuddet?

»Det tør jeg ikke sige. Men vi overvejer, om afgørelser der er truffet i henhold til den tidligere fortolkning af forbuddet, skal ændres«, siger Forbrugerombudsmanden.

Firmaer vil vide mere om os

Ud over henvendelser fra virksomheder, der gerne vil vide, hvad der er op og ned i, hvad de må foretage sig med følsomme kundeoplysninger, er det i følge Forbrugerombudsmanden også den generelle udvikling på området, der har fået hende til at se på tolkningen af reglerne på ny.

»Vi kan se en udvikling i retning af, at virksomhederne gerne vil kunne indsamle flere oplysninger om os og også for bedre muligheder for det i takt med den teknologiske udvikling. Oplysninger som også må antages at at kunne bruges som en handelsvare«, siger siger Christina Toftegaard Nielsen.

Loyalitetsprogrammer, som kunderne kan tilmelde sig for at få rabatter og tilbud på grundlag af, hvad de allerede har købt i butikken, er ikke omfattet af forbuddet, hvis de er adskilt fra betalingsfunktionen på betalingskortet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun fortæller, at en virksomhed også gerne må have både en betalingsfunktion og et loyalitetsprogram knyttet til betalingskortet, og hvor begge funktioner er samlet på det samme kort.

»Men det kræver, at de to tjenester er adskilt fra hinanden«, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Det er heller ikke i strid med forbuddet, hvis en virksomhed giver en generel fast rabat ud fra betalingskortoplysninger om en kundes køb i den pågældende virksomhed. Men det forudsætter, at rabattypen strukturen er fastlagt på forhånd og er uafhængig af den enkeltes individuelle indkøbsmønstre.

Men hvorfor er loven formuleret sådan, at jeg ikke kan give en butik samtykke til, at den kan bruge mine indkøb på mit betalingskort til at give mig fordele, hvis jeg selv gerne vil have det?

»Det har været lovgivers intention, at det skal være forbudt. Og det er for at beskytte os mod, at oplysninger om hvad vi køber og hvor vi køber kan bruges til markedsføring. Det kan også handle om integritet. Den slags følsomme oplysninger er jo også meget interessante i for eksempel en kreditvurdering af den enkelte - eller for forsikringsselskaber«, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Søren Dilling eller Forbrug&Liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden