Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

LOVGIVNING. Cookie-loven rammer forbi målet, viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Danskerne klikker stadig ja til cookies uden at læse betingelserne.
Foto: Thomas Borberg

LOVGIVNING. Cookie-loven rammer forbi målet, viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Danskerne klikker stadig ja til cookies uden at læse betingelserne.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi klikker stadig ja til cookies uden at vide, hvad det betyder

Cookie-lovgivningen sikrer ikke forbrugernes rettigheder. Ny lov forventes først i 2018.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En helt ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at 46 procent af danske forbrugere aldrig læser betingelserne i pop up-boksene om cookies, inden de trykker på accepter-knappen. Yderligere 40 procent læser kun nogle gange, hvad det egentlig er, de klikker ja til. Det konkluderer undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.299 danskere.

Teksten, der ledsager de digitale cookies, er mere overinformation, end det er reel beskyttelse

Dermed bekræfter tallene, at cookieloven fra 2011 rammer helt forbi målet. Det mener Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

»Teksten, der ledsager de digitale cookies, er mere overinformation, end det er reel beskyttelse. Internettets natur er ikke til, at vi læser stolpe op og stolpe ned. Alle hjemmesider lægger cookies, og det er urimeligt, at man ikke har nogen valgmuligheder. Helt ærligt, vi lever i en digital tidsalder«, siger Anette Høyrup.

Først i midten af 2018 forventes en ny lovgivning at træde i kraft, som i langt højere grad skal sikre forbrugerne.

LÆS OGSÅ

Overordnet set har loven om cookies fra 2011 et væsentligt formål. Nemlig at sikre gennemsigtighed i forhold til den enkelte forbrugers digitale adfærd. Men det er slet ikke lykkedes, vurderer Anette Høyrup ud fra Tænks nye undersøgelse.

»Vi håber, at lovgivningen trods alt har givet lidt sporadisk viden om, at der er noget, der hedder cookies. Men loven har ikke noget med forbrugerbeskyttelse af gøre. Næsten to ud af tre danskere er negativt stemt over for de mange pop up-vinduer«.

Hun understreger, at 46 procent af de adspurgte aldrig læser betingelserne. Og det kan ses som et udtryk for, at pop up-vinduerne faktisk har negative konsekvenser for den enkeltes digitale sikkerhed.

»Vi bliver vænnet til bare at give oplysningerne helt uden kritisk stillingtagen«, mener Anette Høyrup.

Ny lov skal skærpe kravene

Men der er godt nyt på vej for cookie-forvirrende danskere, der gerne vil sikre deres rettigheder, når de færdes online. I midten af 2018 kommer der nye EU-regler, som skal sikre den grundlæggende ret til privatliv i et digitaliseret samfund.

Anette Høyrup forklarer, at den nye lov først og fremmest vil skærpe kravene til samtykke.

Vi skal væk fra pseudosamtykket, som det er i dag. For det har ikke ret meget med et juridisk samtykke at gøre

»Vi skal væk fra pseudosamtykket, som det er i dag. For det har ikke ret meget med et juridisk samtykke at gøre. De nye regler lægger vægt på, at forbrugeren forstår, hvad de siger ja til, og at det ligeledes er muligt at trække sit samtykke tilbage«.

Hvor forbrugeren kommer til at opleve disse tiltag på den anden side af skærmen, findes der endnu ikke en helt konkret løsning på.

»Vi ønsker ikke flere pop ups og kliks, men der er brug for bedre løsninger på hjemmesiderne. Forbrugeren skal dels kunne se, hvad der er indsamlet af oplysninger og nemt få slettet data igen«, forklarer Anette Høyrup.

LÆS ARTIKEL

I fremtiden får forbrugeren ifølge Anette Høyrup mere kontrol med, hvilke digitale fodspor vedkommende efterlader. For den kontrol findes slet ikke i dag på grund af tredjepartscookies.

Som endnu et nyt tiltag indebærer den kommende lovgivning bøder til de virksomheder, der ikke overholder reglerne.

»Derfor bliver virksomhederne nødt til at tage det seriøst. Nu kan de blive straffet økonomisk, hvis de gemmer oplysninger om en forbruger, der har bedt om få sit samtykke slettet, eller hvis virksomheden videregiver oplysninger uden samtykke«, siger seniorjuristen.

Bøderne kan beløbe sig på op til fire procent af den samlede omsætning, og dermed er det på niveau med overtrædelse af konkurrencelovgivningen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden