STYRT. Efter cykelstyrtet var jeg klar over, at jeg nu måtte ud og anskaffe mig en ny hjelm eller airbag, fortæller Mette Guldagger, der heldigvis kunne konstatere, at det dækker forsikringen.
Foto: JENS DRESLING

STYRT. Efter cykelstyrtet var jeg klar over, at jeg nu måtte ud og anskaffe mig en ny hjelm eller airbag, fortæller Mette Guldagger, der heldigvis kunne konstatere, at det dækker forsikringen.

Forbrugersikkerhed

Cykelairbag virkede: Styrt udløste Politiken-journalists Hövding-hjelm

Som forbrugerjournalist fik jeg testet en af markedets dyreste cykelhjelme på den uheldige måde.

Forbrugersikkerhed

For et halvt år siden fik jeg en Hövding cykelairbag i fødselsdagsgave, og sagde kry til mine omgivelser, at den formentlig aldrig ville blive udløst. Man har jo ikke cykeluheld i tide og utide.

Men det kom ikke til at holde stik. Tværtimod ved jeg nu præcis, hvordan systemet virker - og hvad det koster, når man skal anskaffe sig en ny Hövding.

Tirsdag tog jeg som altid airbaggen på, før jeg hoppede på cyklen for at køre på arbejde. 'Hjelmen' er en slags tung krave, der lynes foran. I den sidder en airbag, der skal pustes op omkring hoved, nakke og hals, hvis man falder.

UHELD:

Airbaggen indeholder et batteri, som skal få elektronikken til at virke, og sensorer, der er programmeret til at udløse den, hvis man falder. Men virker det? Det kan man ikke lade være med at spørge sig selv om.

Pustet op på et splitsekund

På Frederiksberg ved metrostationen går en cykelsti, som jeg stort set hver dag drejer ind på. Men i går regnede det, og der lå grus på opkørslen. Måske havde jeg også for meget fart på.

Lige der skred cyklen væk under mig, og pludselig lå jeg på cykelstien. Jeg var faldet kort og ret udramatisk på benet, højre albue, hånd og - tror jeg nok - siden af hovedet.

HVORDANvirker airbaggen ifølge firmaets egne testkørsler? Se video.

For jeg mærkede ingenting, men havde hørt en lille lyd og kunne desuden se, at airbaggen var beskidt af grus på den højre side. Den havde udløst sig, og jeg opdagede det først, da jeg lå der.

Airbaggen føltes som en let hætte af køligt stof omkring mit hoved, mens jeg kom på benene og en venlig ung kvinde kom ilende.

»Er du ok?«, spurgte hun, og straks efter lød det, : »Hvad er det der du har på hovedet? Den er godt nok smart. Hvor kan man få fat i sådan en?«.

SVENSK TEST:

Lettere groggy fik jeg vist mumlet et eller andet om, at den hed Hövding, og at nu havde den da vist, at den virkede. Min unge hjælper fik samlet cykeltasken op, mens jeg lynede ned i kraven og tog airbaggen af. Den lignede hovedet på en michelinmand med oppustede hvide puder på række.

2.000 kroner for en ny airbag

Efter cykelstyrtet var jeg klar over, at jeg nu måtte ud og anskaffe mig en ny hjelm eller airbag. Jeg har for mange år siden fået en mindre hjernerystelse efter et helt banalt fald, og for mig går det ikke uden beskyttelse på de københavnske cykelstier. Der skal så lidt til.

Kilde: Politiken / Christian Skylv

Men en ny Hövding koster 1.950 kroner, hvis man som jeg er Politiken Plus abonnent. Andre må betale op til 2.295 kroner.

Så jeg ringede til mit forsikringsselskab, Runa, som heldigvis kunne oplyse, at cykelhjelme - og i dette tilfælde også en cykelairbag - er dækket som en del af indboforsikringen, hvis de går i stykker i forbindelse med et færdselsuheld. Altså fik jeg pengene til en ny Hövding, dog fratrukket eventuel selvrisiko.

Det samme gælder i en række andre forsikringsselskaber, så har man en Hövding, er det klogt at tjekke, hvordan man er dækket.

Med forsikringspengene på plads gik turen til Politikens plusbutik for at købe en ny hjelm. Denne gang satser jeg på, at den aldrig skal udløses.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce