Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: DREYER METTE/Politiken-Tegning
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vestager: Google giver måske ikke forbrugerne de mest relevante søgeresultater

EU-kommissær Margrethe Vestager optrapper kampen mod Google med nye anklager.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har i dag fremført nye anklager mod søgegiganten Google om, at selskabet misbruger sin dominerende position på nettet på flere måder.

Margrethe Vestager har tidligere fremført mistanker om, at selskabet overtræder EU's regler, og den nye henvendelse til Google underbygger på flere punkter anklagerne om, at Google systematisk favoriserer sin egen tjeneste med prissammenligninger i de generelle søgeresultater på bekostning af søgeresultater fra konkurrerende tjenester.

Margrethe Vestager anklager blandt andet i den nye henvendelse Google for at begrænse netbutikkers muligheder for at vise søgeannoncer fra andre end Google selv.

LÆS ARTIKEL

»I dag har vi yderligere underbygget vores påstand om, at Google på urimelig vis har begunstiget sin egen prissammenligningstjeneste i de generelle søgeresultater. Det betyder, at forbrugerne ikke nødvendigvis ser de mest relevante søgeresultater«, siger Margrethe Vestager i pressemeddelelsen.

»Google har udviklet mange innovative produkter, der har gjort en forskel for vores hverdag. Men det giver ikke Google ret til at fratage andre virksomheder muligheden for at konkurrere og innovere«, siger hun.

Det fremgår af EU-Kommissionens pressemeddelelse om sagen, at Google nu har otte helholdsvis ti uger til at besvare de supplerende klagepunkter.

Google sidder på 80 procent af markedet

EU-Kommissionen peger på sin side på, at Google er dominerende på markedet for formidling af søgeannoncering i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), idet selskabet har haft en markedsandel på omkring 80 procent eller mere i de sidste ti år.

Mange af Googles indtægter fra formidling af søgeannoncering kommer fra selskabets aftaler med et begrænset antal større tredjeparter, som Google kalder direkte partnere.

I aftalerne har Google pålagt aftaleparterne, at de ikke må benytte søgeannoncering fra Googles konkurrenter, og at de skal benytte Google til et minimumsantal søgeannoncer og reservere den bedste placering i søgeresultaterne til Googles søgeannoncer. Derudover må konkurrerende søgeannoncer ikke placeres ovenover eller ved siden af Googles søgeannoncer.

Endelig forbeholder Google sig i aftalerne ret til at godkende konkurrerende annoncer.

En dominerende stilling er som sådan ikke et problem under EU's konkurrenceregler, men dominerende selskaber må ikke misbruge deres magtfulde markedsposition ved at begrænse konkurrencen på både det marked, som de er dominerende på, og på nabomarkederne.

Hvis Googles forretningsmetoder vurderes at være i strid med EU's konkurrenceregler, risikerer selskabet at skulle betale bøder, som kan udgøre op til ti procent af selskabets globale omsætning.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden