Giganten Apple er oppe imod en dansk forbruger ved retten i Glostrup i dag. (AP Photo/Paul Sakuma)
Foto: Sakuma Paul/AP

Giganten Apple er oppe imod en dansk forbruger ved retten i Glostrup i dag. (AP Photo/Paul Sakuma)

Forbrugersikkerhed

Dansker blev slæbt i retten af Apple. I dag kommer dommen

Mobilgiganten kæmper for retten til fortsat at give dig en telefon bygget af brugte dele i bytte for en ny.

Forbrugersikkerhed

Da David Lysgaard i 2011 købte sig en iPhone, anede han ikke, at den ville være skyld i, at han fem år senere skulle op imod verdens rigeste firma i en civilsag ved retten i Glostrup.

Ikke desto mindre er det netop den sag, der i dag får en afslutning - måske kun foreløbig - med byrettens dom klokken 13.

»Det har været en lang og hård kamp. Det er frustrerende, at man skal gå så langt for at få Apple til at følge den danske købelov«, siger David Lysgaard.

Dommen i dag kan ifølge Forbrugerrådet Tænk ende med at være banebrydende - i hvert fald hvisDavid Lysgaard taber.

»Hvis Apple får medhold, vil det være en bombe under købeloven. Men jeg regner med, at de taber, for jeg synes, at loven er meget klar«, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Tina Dhanda Kalsi.

»Forestil dig, at du har købt en ny bil, og der er en mangel ved den. Vil du så acceptere, at den byttes til en anden bil med brugte motordele? jeg kan ikke se, at det ville være acceptabelt for nogen«, siger hun.

Apple selv er ikke vendt tilbage med svar på Politikens spørgsmål.

En brugt iPhone er ikke i orden

Tilbage i 2011 viste det sig, at Davids indkøbte iPhone var fejlbehæftet, og i 2012 duede den ikke mere. Apple forsøgte forgæves at reparere den. Derfor skulle firmaet ombytte mobilen, og David fik da også en anden smartphone med hjem.

Men den var ikke så ny, som den burde være, fandt han ud af.

»Jeg bad om, at den blev omfattet af samme reklamationsret som den første telefon, men det ville de ikke give, fordi det var en såkaldt 'remanifactured' telefon. Det betyder, at det er en telefon, der kan være bygget af gamle komponenter«, siger David Lysgaard, som først sendte en klage til Apple og krævede at få en fabriksny telefon.

Da firmaet sagde nej, gik han til Forbrugerklagenævnet.

Nævnet er sammensat af en højesteretsdommer samt to repræsentanter for forbrugerne og to for erhvervslivet. Og her var der ingen tvivl om, at juraen gav David ret mod Goliat, da afgørelsen faldt i 2013.

»Forbrugerklagenævnet giver mig enstemmigt ret i, at jeg skal have en fabriksny telefon.  Afgørelsen er klokkeklar«,siger David Lysgaard, som ifølge nævnet skulle have 4.399 kroner plus renter tilbage fra Apple.

Men i stedet for at betale pengene, valgte Apple at stævne David Lysgaard.

Det undrer Tina Dhanda Kalsi, selv om et firma altid har ret til at få afprøvet Forbrugerklagenævnets afgørelser i retssystemet.

»Det er slet ikke en oplagt sag at få afprøvet som principiel. Men det virker som om Apple skruer bissen på overfor en stakkels lille forbruger i en meget spinkel sag. Det tyder på, at der må være meget på spil i forhold til Apples forretningsmodel«, siger Tina Dhanda Kalsi.

I forbindelse med retssagen oplyste Apples tekniske chef, Michael Lanigan, at Apple ofte udleverer smartphones med genbrugte dele, når man ombytter telefoner. De er efter telegigantens mening lige så gode som fabriksny telefoner.

Stædig forbruger forventer en ankesag

Når dommen falder klokken 13 i dag, sidder David Lysgaard, som arbejder som marketingschef, i personalemøde og skal om aftnen videre til julefrokost i firmaet.

Men han forventer egentlig ikke, at sagen er slut med byrettens dom.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg tager det for givet , at sagen bliver anket, hvis jeg vinder. Hele vejen igennem har Apple trukket den så langt, som de kan, på et juridisk dårligt grundlag. Jo længere tid, sagen kører, jo længere kan de blive ved med at sende remanifactured telefoner til folk, der egentlig skulle have en fabriksny«, siger David Lysgaard.

Hvis man som forbruger modtager en ombytningstelefon, fordi man har købt en iPhone med fejl eller mangler, bør man kræve at modtage en fabriksny, understreger Tina Dhanda Kalsi.

»Du har ikke pligt til at modtage en telefon, der ikke er ny«, siger seniorjuristen.

Hvis man finder ud af, at man har fået en remanifactured telefon, selv om man burde have fået en ny, kan man klage til Forbrugerklagenævnet.

David Lysgaard er glad for, at han har taget kampen op.

»Det er lidt ærgerligt, at der skal en stædig dansker til for at føre sagen. Men jeg mener, at uanset, hvor stor man er, så skal man følge de regler, der er«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden