Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Booook. Salget af øko-æg boomer.
Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Booook. Salget af øko-æg boomer.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver femte solgte æg kommer nu fra en øko-høne

Forbruget af økologiske æg steg til nye rekorder i 2012.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trods finansiel krise så lægger forbrugerne stadigt flere af de væsentligt dyrere øko-æg ned i indkøbskurven. Sidste år var hvert femte æg økologisk.

I 1990 var over 90 procent af æggene fra bushøns. Men en kampagne fra Dyrenes Beskyttelse ændrede forbruget.

I dag er lige under 60 procent buræg fulgt af øko-æg, skrabeæg og frilandsæg.

Stigning på 14 procent
En af landets største ægleverandører Hedegaards Foods solgte i 2012 72 millioner økologiske æg i Danmark. En fremgang på 8,5 procent fra 2011 efter mange års opgang.

Andelen af økologiske æg til detailmarkedet i Danmark udgør nu for første gang 20 procent.

»Økologiske æg har overgået alle forventninger i 2012. Der er ikke noget, der tyder på, at efterspørgslen bliver mindre i de kommende år«, siger administrerende direktør hos Hedegaard Foods Ivan Noes Jørgensen.

Alene i januar i år steg salget af øko-æg med knap 15 procent i forhold til samme måned sidste år.

Dagligvaregiganten Dansk Supermarked mærker også det stigende salg. Ifølge Category Manager Kim Guldahl Andersen fra Dansk Supermarked ses en voksende efterspørgsel både hos Netto, Bilka og Føtex. En udvikling der har været i gang i flere år trods krisen.

Ifølge Danmarks Statistik steg salget af øko-æg fra 2008 til 2011 14 procent. Generelt er ægforbruget i Danmark i det hele taget steget med 37 procent fra 2000 til 2012. I samme periode er det økologiske salg fordoblet.

»Ægforbruget er steget af flere årsager. Forbrugerne har stor tillid til de danske æg uden salmonella. Samtidig laver flere mad selv på grund af krisen, og det betyder et større forbrug. Endelig er tidligere tiders kolesterolforskrækkelse aftaget betydeligt«, siger konsulent Niels Finn Johansen fra Videnscentret for Landbrug, Fjerkræ.

/ritzau/

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden