Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Burfri. Mange forbrugere kan ikke lide tanken om, at deres æglæggere har siddet tæt bag tremmer.
Foto: MARTIN BUBANDT

Burfri. Mange forbrugere kan ikke lide tanken om, at deres æglæggere har siddet tæt bag tremmer.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om få uger kan du ikke længere købe buræg i Kvickly

Dyrevelfærden skal i fokus, lyder forklaringen fra supermarkedskæden.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra mandag den 19. august kan man ikke længere putte en bakke buræg i kurven, når man handler i Kvickly.

Supermarkedskæden har besluttet at standse salget af æg fra burhøns for at slå et slag for dyrevelfærden, og fordi det ifølge kædedirektør, Jesper Faurholdt, er i tråd med holdningen blandt Kvicklys kunder.

»For os handler det om at handle ansvarligt, og det vil rigtig mange af vores kunder også gerne. Og det her er et af de steder, hvor vi godt kunne gøre mere for dyrevelfærden«, siger han.

Køber buræg trods burforagt
En meningsmåling foretaget af YouGov for Dyrenes Beskyttelse viser, at et flertal af forbrugerne ønsker, at buræg skal ned fra hylderne. 53 procent af de adspurgte svarer ja til, at detailhandlen bør stoppe med at sælge buræg, mens 29 procent svarer nej.

I Dyrenes Beskyttelse vækker det begejstring, at Kvickly nu fjerner deres buræg fra butikkerne.

»Vi vil have hønsene ud af burene, så vi synes, at Kvickly tager et fantastisk initiativ og et seriøst ansvar som detailhandlere. Det kommer til at nedsætte efterspørgslen efter buræg, som i sidste ende kommer nogle høns til gode«, siger direktør Britta Riis.

Jesper Faurholdt ser ikke noget problem i, at Kvickly nu træffer en beslutning på forbrugernes vegne.

»Vi lader vores kunder træffe deres eget valg på en lang række områder, men her har vi valgt at vise vores holdning. Vi tror og håber på, at vores kunder vil købe vores andre æg, så vi forventer, at vi fortsat kommer til at sælge masser af æg«, siger han.

Han vil ikke nærmere ind på, hvad initiativet kommer til at betyde for Kvicklys omsætning, men han forsikrer, at Kvickly ikke ville fjerne buræggene, hvis det betød, at de ville tabe et betydeligt salg på det.

Meningsmålingen fra YouGov viser, at 90 procent af forbrugerne ikke vil fravælge deres foretrukne supermarked, hvis de ikke sælger buræg. Kun 3 procent ville købe ind et andet sted.

Især de kvindelige forbrugere erkender, at de tit køber billigere æg fra burhøns, når de står i butikken, selvom de i princippet ikke synes, at høns skal stå i bur. I hvert fald siger 62 procent af kvinderne og 46 procent af mændene, at de ønsker buræggene fjernet for at undgå at blive fristet af billigere æg.

I Dyrenes Beskyttelse håber Britta Riis, at Kvicklys initiativ kan få andre supermarkeder til at følge trop.

»Vi håber, at det kan skabe en trend, så supermarkedskæderne begynder at tage deres ansvar for dyrevelfærd alvorligt«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden