Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

penge. En vigtig del af forklaringen bag slik og søde sager ved kassen er indlysende nok, at der er godt salg i de fristende varer. Det sandede Coop, da de søde varer blev fjernet fra kassehylderne i Dagli'Brugsen i 2007 og Kvickly i 2011. I begge tilfælde blev initiativet stoppet, fordi omsætningen faldt.
Foto: THOMAS BORBERG

penge. En vigtig del af forklaringen bag slik og søde sager ved kassen er indlysende nok, at der er godt salg i de fristende varer. Det sandede Coop, da de søde varer blev fjernet fra kassehylderne i Dagli'Brugsen i 2007 og Kvickly i 2011. I begge tilfælde blev initiativet stoppet, fordi omsætningen faldt.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Syv ud af ti vil have fjernet slik fra kassen

Slik skal væk fra supermarkedskassen, mener et flertal. Irma og Lidl har prøvet.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Slik og chokolade ligger fristende på lur, som det sidste forbrugerne møder ved kassen, men stod det til danskerne burde supermarkederne fjerne de tomme kalorier. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

68 procent af danskerne synes ikke, at slik skal stå og friste ved kassen, viser en ny forbrugerundersøgelse fra Coop Analyse.

»En teori kunne være, at særligt forældre med plagende børn er trætte af slikhylderne ved kassen, men det peger undersøgelsen ikke på. Det er snarere den ældre generation, der er irriteret over, at de søde sager er det sidste, de passerer i supermarkedet«, siger Joan Preisler, chefkonsulent i Coop.

LÆS ARTIKEL

79 procent af danskere over 67 år mener, at de søde sager skal væk. Det tal er 65 procent for gruppen, der er yngre end den pensionsmodne alder.

»Jeg tror, at modviljen hos danskerne har været der i nogle år, for vi kan se, at det i 2010 var 64 procent, der svarede det samme. Men derfor er det stadig bemærkelsesværdigt. Det er svært at sige, hvorfor netop de ældre har størst modvilje mod de søde sager, men et gæt kunne være, at det handler om en principiel holdning om, at det er usundt at fylde sig med søde sager«, siger Joan Preisler.

En vigtig del af forklaringen bag slik og søde sager ved kassen er indlysende nok, at der er godt salg i de fristende varer. Det sandede Coop, da de søde varer blev fjernet fra kassehylderne i Dagli'Brugsen i 2007 og Kvickly i 2011. I begge tilfælde blev initiativet stoppet, fordi omsætningen faldt.

Irma holder som det eneste Coop-supermarked fast i slikstoppet, efter at kæden i 2007 fjernede slik og chokoladebarer fra kassen. Derudover droppede Irma også multitilbud, så kunderne ikke får rabat, jo flere varer, de køber. Det initiativ kører stadig, men det er ikke en beslutning, der har styrket omsætningen.

»Tanken var at gøre det nemmere for kunderne at leve sundere og positionere Irma som det sundere supermarked. Vi har nok solgt lidt mindre slik, men betydeligt mindre sodavand, fordi vi stoppede med multisalgstilbud. Vi har solgt mere af æbler og frugt, men når vi gør regnestykket samlet op, har der ikke været en økonomisk gevinst«, siger Joan Preisler.

At det kan lade sig gøre at fremme salget af de sunde varer ved kassebåndene, er Lidl dog et eksempel på.

Den tyske discountkæde fjernede i marts 2013 slik og søde sager fra en enkelt kasse ud af fire i 90 af deres supermarkeder i Danmark og erstattede det med nødder, tørret frugt, snackgulerødder og lignende.

Selv om der altså stadig er tre kasser, der sælger slik, har Lidl oplevet, at det samlede salg ved alle fire kasser er mere end fordoblet. I samme periode er salget af slik gået lidt tilbage. Særligt det varierede udbud af frisk frugt og grønt, samt tørrede frugter, er populære valg.

»Vi lagde ud med en begrænset periode, men tiltaget er nu blevet fast, fordi vi har fået masser af positive tilbagemeldinger på Facebook og i vores butikker. Og fordi vi fandt ud af, at disse varer i høj grad også frister og at salget gik så godt, som det gjorde«, siger Maria Frank, kommunikationsmedarbejder i Lidl til foodculture.dk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden