Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overforbrug. Når vasketøjskurven flyder over, køber de unge nyt tøj i stedet for at vaske.
Foto: Sara Galbiati

Overforbrug. Når vasketøjskurven flyder over, køber de unge nyt tøj i stedet for at vaske.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Unge køber nyt tøj i stedet for at vaske det, de har

En fjerdedel af de 18-29 årige køber nyt tøj, når vasketøjskurven er fuld.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lige omkring 25 procent af de unge mellem 18 og 29 år har inden for det seneste år købt nyt tøj, fordi deres gamle tøj var til vask.

De unge har købt nyt tøj som en direkte følge af, at der ikke var mere rent tøj tilbage, og de har gjort det mindst én gang og helt op til 14 gange i løbet af året.

Derved skiller den yngre aldersgruppe sig væsentligt ud fra andre aldersgrupper, viser en undersøgels, der er foretaget af analyseinstituttet Cint for Samsung.

LÆS OGSÅ

Undersøgelsens resultat kommer ikke bag på Louise Fredsbo Karlsson, der er AC-tekniker ved Miljøstyrelsens Kemikalieenhed. Det stemmer nemlig overens med en anden undersøgelse fra 2012, der med støtte fra Nordisk Ministerråd kortlægger tekstilforbruget i henholdsvis Danmark, Finland og Sverige.

Her viser det sig, at der i Danmark forbruges omkring 89.000 ton tøj om året, svarende til 16 kilo per indbygger. Halvdelen af tøjet bliver ikke genanvendt eller genbrugt, men ender højst sandsynligt i forbrændingsanlæggene.

»Vi kan se, at mængden af tekstil, man anvender til produktion af tøj, i Danmark er steget med 36 procent fra 2003 til 2010. Desuden har 80 procent af det tøj, som danskerne smider ud, 75 procent af tøjets levetid tilbage«, forklarer AC-tekniker Louise Fredsbo Karlsson.

'Køb og smid væk'
Interesseorganisationen Aktive Forbrugere arbejder blandt andet med at sætte fokus på bæredygtighed i tøj- og tekstilindustrien. Kampagneleder Klaus Melvin Jensen mener, at modebranchen og den måde, man markedsfører tøj på, er med til at skubbe til en forbrugerkultur præget af 'køb og smid væk'. Særligt hos de unge.

»Hvordan opfatter man tøj? Som en engangslighter eller som noget, der har en god fysisk kvalitet, og som kan holde? Når man følger de øjeblikkelige modetrends, bliver tøjet hurtigt umoderne. Det bliver lavet hurtigt, du går med det, og så bliver det smidt væk. Derfor kan det ikke undre, at det er nemt at købe nyt i stedet for at vaske det gamle«, siger Klaus Melvin Jensen.

For ham at se kræver det en holdningsændring hos både industrien og forbrugerne, hvis det bæredygtige tøj skal prioriteres frem for den hurtigt skiftende mode.

»Miljømærket har ikke rigtig bredt sig til tøjindustrien. Hvis der var bæredygtigt tøj i butikkerne, tror jeg, at det ville ændre forbrugernes måde at tænke på. Vi ser det for eksempel i forhold til fødevarer, hvor man kan vælge økologisk i de fleste butikker. Hvis man overfører tanken til tøjet, ville det så ikke få os alle sammen til at tænke over, om ikke vi kunne vælge anderledes og forbruge lidt bedre«, siger Klaus Melvin Jensen.

Miljøstyrelsen lavede i 2011 en kampagne, der skulle sætte fokus på kemiske stoffer i nyt tøj. Målet med kampagnen var blandt andet at øge efterspørgslen på bæredygtigt tøj. Kampagnen fokuserede også på de kemikalierester, der sidder tilbage i nyt tøj, og som kommer fra blandt andet farvestoffer.

Den eneste måde, man kan undgå at komme i kontakt med for store mængder af disse kemikalier er nemlig ved at vaske sit tøj, inden man bruger det. Modsat de 25 procent der altså ynder at købe nyt tøj i stedet for at vaske.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nyt tøj skal også vaskes

Det er forskelligt hvilken slags kemikalier, der findes i tøjet, og i hvor store mængder de forekommer. For de mange stoffer gælder det dog, at 50-80 procent vil være vasket ud af tøjet efter første vask. Det forklarer Louise Fredsbo Karlsson, der også fortæller om de risici, der er ved at gå med uvasket tøj.

»Risikoen for, at der sker noget er meget lille, men man skal generelt have fokus på at begrænse mængden af stoffer, man udsættes for i hverdagen. Der anvendes mange forskellige kemikalier, når tekstiler produceres, og de kan være alt fra kræftfremkaldende til hormonforstyrrende«, forklarer hun.

Og selvom man ikke udvikler kontaktallergi af at tage et par uvaskede bukser på, så kan stofferne i tøjet irritere huden.

»Allergi er jo når man er allergisk over for et bestemt stof. Det kan måske findes i et par bukser eller i en hårfarve, og hvis man så møder det stof i forskellige typer produkter, så kan man reagere. Det kræver, at man udsættes for det med en vis varighed og hyppighed, og allergi fra tøj ses sjældent«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden