Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
spotvarer. Vi elsker at spare penge ved at købe tilbudsvarer, men vi snyder os selv, mener Forbrugerrådet Tænk.
Foto: MATHILDE BECH

spotvarer. Vi elsker at spare penge ved at købe tilbudsvarer, men vi snyder os selv, mener Forbrugerrådet Tænk.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En tredjedel af vores husholdningspenge går til tilbudsvarer

Danskerne elsker at spare penge på dagligvarer, viser en ny analyse.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er det på tibud? Så kommer det i inkøbskurven. Sådan tænker mange danskere tilsyneladende, når der skal købes varer ind til den daglige husholdning.

I de danske supermarkeder kommer næsten en tredjedel af omsætningen fra varer, der er solgt på tilbud, og andelen er stigende. Det viser en ny analyse fra bureauet Nielsen, der har speciale i forbrugeradfærd.

»Det danske marked er helt anderledes end for eksempel det svenske, hvor kun en femtedel af omsætningen kommer fra tilbudsvarer«, siger analysechefen hos Nielsen, Søren Fromberg Nielsen.

Danskere er ekstra glade for tilbud

Han forklarer den omfattende tilbudskultur i Danmark med, at danskerne er vænnet til at granske tilbud, fordi vi gennem mange år har fået tilbudsaviser ind gennem brevsprækken.

»Man kender ikke på samme måde fænomenet i andre lande. Den dag i dag læser omkring 60 procent af danskerne stadig de fysiske tilbudsaviser, og mange bruger også nettet til at sammenligne priser på dagligvarer. Danskerne elsker at spare penge«, forklarer Søren Fromberg Nielsen.

Han fortæller, at nogle varer er på tilbud næsten hele tiden.

»Nogle butikker arbejder helt fast med at sætte for eksempel et bestemt shampoomærke, kaffe, øl, sodavand og vaskemiddel på tilbud hver anden uge. Man kan sige, at varerne har en kunstigt høj hyldepris; faktum er i hvert fald, at der stort set ikke bliver solgt noget de uger, hvor produktet sælges til fuld pris. For nogle mærkevarer gælder det, at op mod 90 procent af salget foregår til tilbudspris«, siger han.

En anden analyse fra bureauet Nielsen viste i marts i år, at den absolut største motivation til at købe noget nyt eller anderledes i supermarkedet for os danskere er et godt tilbud. Hele 62 procent af os vurderede en god pris som den væsentligste faktor.

Elevatorpriser er uigennemskuelige

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk er det ikke nogen fordel for forbrugerne, at så mange varer bliver solgt på tilbud.

»Det er ikke spor smart med elevatorpriser, hvor det er fuldstændig uigennemskueligt, hvad varen koster i morgen, og du knap nok ved, hvad den koster i dag«, siger vicedirektør Vagn Jelsøe.

»Hele industrien omkring tilbudsaviser og tilbud er hamrende dyr. Aviserne skal produceres og distribueres, varerne skal have nye prisskilte i ét væk, og supermarkederne skal sikre sig, at de kan tjene de tabte penge på tilbudsvarerne ind på andre varer«, siger han.

»Det hele koster, og der er kun forbrugerne til at betale«, understreger Vagn Jelsøe og oplyser, at Forbrugerrådet Tænk løbende opfordrer detailhandlen til at droppe de mange tilbud og i stedet konkurrere på faste, lave priser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden