freemarket. En ny trend vokser frem på reklamemarkedet - giv dine varer gratis væk og lad forbrugerne omtale dem!
Foto: Miriam Dalsgaard (arkivfoto)

freemarket. En ny trend vokser frem på reklamemarkedet - giv dine varer gratis væk og lad forbrugerne omtale dem!

Indkøb

Kunder får gratis varer og betaler med deres mening

Få en gratis vare og betal med at omtale produkter. Nye reklameformer bekymrer Forbrugerombudsmanden.

Indkøb

Patrick Linnét studerer rækkerne af Smag!, Muscle Milk og Rockstar, som i farvestrålende dåser breder sig mellem plasticbøtter fulde af proteinpulver og lyserøde Matilde mælk med jordbærsmag.

Han er taget til Frederiksberg, hvor det nyåbnede Freemarket under sloganet ’Try before you buy’ reklamerer med, at medlemmer kan hente ti gratis varer hver måned mod at anmelde dem eller omtale dem overfor vennerne.

»Det er fantastisk! I får mit review, og jeg får jeres vare«, siger han entusiatisk, og ligner firmaernes drøm om en ung mand, der glad kaster sig over varerne.

For Freemarket er slet ikke en butik, men et reklamemedie forklædt som supermarked. Her kan producenter få kontakt med nye kunder, uanset om det er slankeretter, frugtis, rugchips, energidrikke eller gamle klassikere som Matilde kakaomælk, der skal markedsføres. Når du vælger det enkelte produkt, mødes du med et krav om at lægge et billede på Instagram, svare på spørgsmål eller noget tredje. Gør du det ikke, kan du ikke modtage næste måneds gratis varer.

LÆS ARTIKEL

Nogen kalder metoden ’tryvertising’ med en smart sammentrækning af det engelske ord for at prøve og reklamere. Andre kalder det ’earned media’, altså fortjent omtale, når man lykkes med at nå forbrugerne, så de fortæller om det til vennerne. En tredie metode er gode gamle mund til mund, word of mouth, der med sociale medier som katalysator når længere ud end nogensinde.

Danskerne afviser reklamer

Uanset, hvad det kaldes, er klassiske reklamer på retur, mens nye metoder vinder frem, vurderer Per Østergaard Jacobsen, ekspert i markedsføring og ekstern lektor ved Copenhagen Business School, CBS.

Alene det faktum at 46 procent af københavnerne og 63 procent af borgerne i Frederiksberg kommune siger nej tak til husstandsomdelte reklamer tvinger firmaerne til at gå nye veje.

»Der vil komme flere og flere forskellige alternative måder at ramme forbrugerne på. Tryvertising er i opstartfasen i Danmark, og et fænomen som Freemarket er helt lille endnu. Men trenden er kommet for at blive og den vokser«, siger Per Østergaard Jacobsen.

Det bekræfter Pär Thunström, manden bag Buzzador, som er et såkaldt ’earned media’, hvor 55.000 danskere har tilmeldt sig som mulige testere og private annoncører af alt fra dagligvarer til varige forbrugsgoder som saftpressere eller elektriske tandbørster.

»Danmark er det hurtigst voksende marked i Norden. Hvor vi for få år siden havde 20-30 danske kampagner, er vi nu oppe på 60 til 80 kampagner om året«, siger Pär Thunstrøm fra sin svenske base nær Stockholm. Buzzador har eksisteret i ni år.

»Vi intregrerer mange forskellige sociale medier lige fra Word of Mouth til de elektroniske medier, primært Facebook. Men det vigtigste element for at få succes med en kampagne er produktets kvalitet«, siger han.

At forbrugerne selv er de bedste ambassører for en vare er en gammel sandhed, som reklamebureauet AC Nielsen har sat trumf på. Forbrugerne tror ifølge Nielsens årige globale undersøgelse allermest på anbefalinger fra venner og bekendte, forklarer Rasmus Sarauw-Nielsen fra AC Nielsen.

»79 procent af danskerne synes, at anbefalinger fra vennerne er troværdige, men ellers er vi ret skeptiske over for alt andet«, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, og peger på, at kun 45 procent finder tv-reklamer troværdige. 54 procent tror på de vurderinger, som andre forbrugere lægger på nettet.

Instagram er det foretrukne medie

To veninder står ved hylderne i Freemarkets butik og drøfter, om de vil få brug for 500 gram sojaprotein, eller om en anden vare skal med hjem.

»Men jeg mangler jo protein, og man kan putte det i smoothies«, siger den ene, og den hvide bøtte kommer med i Toffifee-plasticposen.

Halvdelen af de kunder, der kommer ind i butikken denne mandag ved to-tiden, har allerede meldt sig ind i Freemarket hjemmefra og betalt de 19 kroner, som et månedligt medlemsskab koster. På computeren har de udvalgt de første ti produkter, som ansatte i butikken samler sammen i poser. Hvis man skal have varerne sendt hjem til sig, koster det 49 kroner.

Hver gang, du vælger en vare, kommer et krav op på skærmen. Vælger du Kims rugkanter, lyder det for eksempel: ’JUHUU! Du er ved at bestille Sbrød Rugkanter med Sourcream. SBRØDT, at du har valgt vores produkt. Tag et billede af din favorit SBRØD med Rugkanter med Sour Cream and Onion og læg det på Instagram med hashtag Sbrød’.

De fleste producenter vil gerne have billeder af deres vare på app’en Instagram, hvor folk deler billeder med venner og bekendte via deres smartphone. Nogle beder i stedet kunderne svare på et spørgeskema, eller opfordrer dig til at give en ekstra vareprøve til en ven eller et familiemedlem. Udfører kunden ikke opgaven, kan han eller hun ikke modtage gratis varer næste måned.

Den slags opgaver generer ikke Camilla Rosenberg og Martin Kleemann, der er på vej hjem til børnene på 14, 10 og seks med fire poser med lækkerier.

»Jeg lægger gerne et billede op på Instagram for at få nogle gratis varer. Hvis folk ikke gider at se et billede, jeg lægger op, så kan de bare lade være«, siger Camilla Rosenberg og indrømmer, at hun aldrig før har brugt Instagram.

»Men det gør vores to store børn, så nu må vi også til at bruge det«, siger hun, mens manden ved hendes side griner og nikker.

Patrick Linnét bliver overrasket over, at så mange varer medfører et krav om Instagram-fotos. Han har hidtil ikke villet have en konto, men står nu ved butikkens computer for at få både medlemsskab og en Instagram konto.

»Instagram er jo et ondt koncept, som ejer alle de billeder, du lægger op, så du teknisk set ikke har rettigheder til dem. Men der sker jo ikke noget ved at lægge billeder af produkter op. Dem er jeg ligeglad med at Instagram ejer«, siger han om sine faldne principper.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Falsk troværdighed

Men forbrugerne har brug for at vide, om vennernes anbefalinger kommer fra glæde over en vare, eller om billeder på Instagram og omtale skyldes, at de har fået varen gratis. Ellers bygger den høje troværdighed, som venners omtaler giver, på falske forudsætninger, påpeger souschef hos Forbrugerombudsmanden, Katrine de Neergaard.

»Hvis der er en betingelse om at du skal omtale eller vise et billede af en vare for at få den gratis, så skal det stå klart og tydeligt, når forbrugerne omtaler varen. Ellers er det skjult reklame, og det er i strid med Markedsføringsloven«, siger Katrine de Neergaard.

Forbrugerombudsmanden behandler i øjeblikket flere sager omkring skjult markedsføring, hvor det er private forbrugere, og ikke erhvervdrivende, der har stået for reklamerne. Den enkelte forbruger holdes kun ansvarlig, hvis for eksempel deres blog indtjener så meget, så de nærmest selv kan siges at have en forretning. Ellers er det de erhvervsdrivendes hovedansvar, at loven bliver overholdt.

På Freemarkets hjemmeside står ingen steder, at du har pligt til at fortælle dine venner og bekendte, at du omtaler varen på grund af en aftale med producenten. Men det vil der blive lavet om på, hvis der viser sig at være et problem i forhold til Markedsføringsloven, siger medstifter af Freemarket, Simon Taylor.

»Vi har ikke skænket det en tanke, for det er jo frivilligt, om folk vil skrive noget godt, dårligt eller bare lægge et billede op. Vi beder dem ikke om at sælge det til deres venner. Men hvis det er loven, så ser vi på det«, siger Simon Taylor.

Forbrugerrådet Tænk advarer firmaerne mod at få os alle til at bombardere venner og bekendte med lovprisninger af slankebarer og energidrikke.

»De skal passe på at det ikke tage overhånd, for man orker ikke at få alle mulige anbefalinger fra venner og bekendte. Til sidst gider man ikke læse det, og den dårlige stemning vil få folk til at tænke: Nu gider jeg slet ikke købe det produkt«, siger juridisk konsulent Jakob Steenstrup, Forbrugerrådet Tænk.

Højt humør og ukendte øl

I Freemarket butikken er stemningen høj, selv om mange af de nye medlemmer har måttet løbe gennem en bløder af en regnbyge for at nå herhen.

»Børnene bliver ret glade og overrraskede, når vi kommer hjem med de her poser, for vi plejer ikke at komme hjem med så meget lækkert på en gang«, siger Martin Kleemann. Som de fleste kunder i butikken er de positive over udvalget af varer, selv om det er en sjov blanding af det sunde som knækbrødsblandinger og slankeprodukter til usunde chips og energidrikke i pallevis.

Firmaerne bag produkterne er blandt andre Rynkeby, Kims, Frisko, Cocio, San Pellegrino og mange flere.

Kims afprøvede allerede Freemarket, da butikken fungerede som netbutik. Her fik Kims gode reaktioner på, hvad forbrugerne syntes om smagsnuancer og hvordan de gerne ville bruge det nye produkt SBRØD, en lidt sundere variant af chips. Billederne på Instagram af forbrugere, der bruger SBRØD, er en uovertruffen omtale, påpeger Kims Marketingdirektør, Anne With Damgaard.

»Det er supergodt med de billeder, hvor vi får iscenesat produktet, som forbrugerne opfatter det. Det fortæller en bedre historie, end hvis man skal skrive om det«, siger hun. Selv om Kims stadig holder fast i de klassiske reklamekanaler, bruger firmaet et stigende beløb på at reklamere via sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også hos Cocio bruger de Freemarket til at indsamle viden om, hvad kunderne mener om nye varer og hvordan de bruges. Kravet om at lægge billeder på Instagram af den gratis Cocio giver samtidig anderledes eksponering.

»Vi vil meget gerne have billeder af kundernes Cocio moments. Den uformelle omgang med produktet, kan vi godt kan lide at se«, siger Helle Schmidt, brand manager hos Cocio Danmark.

Skands øl var blandt de første til at teste Freemarkets ide, da butikken begyndte som netbutik for to år siden. Det lille bryggeri opdagede, at meget få danskere kendte deres øl, som kun forhandles i Irma.

»Jeg ved ikke, om det er på grund af Freemarket, men vores salg er gået kraftigt frem de sidste to regnskabsår. Jeg synes, at det er en fantastisk ide, men tror at store firmaer, får mere ud af det«, siger Birthe Skands fra bryggeriet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    På søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce