Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Stigning. Post Danmark ændrer priser for fysiske breve efter nytår - et standard A-brev kommer til at koste 10 kroner
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

Stigning. Post Danmark ændrer priser for fysiske breve efter nytår - et standard A-brev kommer til at koste 10 kroner

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Post Danmark hæver portoen til 10 kroner

Den fortsat faldende brevmængde får Post Danmark til at sætte portoen i vejret.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Siden år 2000 er to ud af tre breve forsvundet fra Post Danmarks distribution. Det har fået etaten til at sætte portoen i vejret flere gange.

Fra 1. januar 2015 hæves prisen igen for et A-brev til nu 10 kroner, mens et frimærke på et B-brev stiger med 50 øre til 7 kroner.

På breve sendt fra erhvervslivet bliver det i gennemsnit 3,35 procent dyrere at sætte frimærket på.

Portoen blev senest sat i vejret per 1. januar 2014. Dengang steg prisen på et A-brev fra 8 kroner til 9 kroner, mens et B-brev steg med 50 øre til 6,50 kroner.

»Vi har mange af de samme serviceforpligtigelser som tidligere, men der er færre breve til at betale for, at vi udfører dem. Og selv om vi har effektiviseret og rationaliseret, betyder det, at hvert enkelt brev skal betale en større del af de faste omkostninger, der er forbundet med at drive et fintmasket distributionsnet«, skriver Morten O. Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark, i en pressemeddelelse.

I forhold til år 2000 sendes der i dag godt en milliard færre breve.

Derudover forklarer Post Danmark, at de følger markedets reaktioner tæt, når kommunikationen mellem det offentlige og borgerne gøres digital 1. november.

»Selv om antallet af breve er faldet, så vil der fortsat være et stort brevmarked i Danmark. Dels giver den stigende e-handel ikke bare flere pakker men også tunge breve, og dels er erhvervslivets direct mails en effektiv og billig kommunikationsform«, siger Morten O. Nielsen.

Post Danmark vil omdele prisinformation til samtlige husstande, der ikke er tilmeldt Nej tak til reklame-ordningen, når årsskiftet nærmer sig.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden