Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: DRESLING JENS
Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pristjek: Økovarer er kun faldet lidt i pris

De billigste øko-supermarkeder ligger tæt. Trods priskrig er prisfald beskedent.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På trods af kæmpe annoncer om nedsatte priser på økovarerne i starten af året er en lille kurvfuld økologiske basisvarer kun blevet i gennemsnit 3 procent billigere, end de var for et halvt år siden.

Det viser Politikens pristjek af økopriserne i 10 forskellige supermarkeder og discountbutikker, hvoraf 7 er gengangere fra et pristjek i februar i år.

Nu koster de 13 varer, som blandt andet omfatter mælk, hakket oksekød, havregryn og rugbrød, fra 182 kroner og opefter. I uge 6 kostede de samme varer godt 186 kroner.

»Det kan godt virke overraskende, at de økologiske varer ikke er blevet billigere. Men den gode nyhed er, at det vil øge antallet af økologiske produkter«, siger økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.

Supermarkedsgiganten Coop søsatte i januar i år en kampagne, som gjorde økologiske varer billigere. Blandt andet blev økologisk kød op til 25 procent billigere, og prisen på økoæbler faldt med op til 30 procent i butikker som Fakta, SuperBrugsen, Kvickly, Irma samt Dagli’- og LokalBrugsen. Men de lave priser satte så meget gang i økosalget, at priserne er gået opad igen.

»Når der er så stor efterspørgsel, ryger priserne op. Det kan være, at forbrugerne siger pokkers, men i længden er det en fordel for dem, for det kan få flere landmænd til at lægge om til økologi«, siger Kirsten Lund Jensen.

Netto blev testvinder

I Nettos varekurv har priserne været så meget under pres, at den store discountkæde har været nødt til at nedsætte priserne med næsten 9 procent. Til sammenligning falder priserne i de øvrige butikker kun med 2-3 procent, bortset fra Føtex, som tager et hug på omkring 6 procent nedad.

På den måde lykkes det Netto at ende som den billigste økobutik i Lørdagslivs pristjek. Det passer landedirektør Brian Seemann rigtig godt.

»Økologi er en del af vores dna, fordi vi var den første discounter, der satsede på den megatrend, som økologi er. Derfor reagerer vi selvfølgelig på konkurrencen og vil ikke give vores del af markedet væk«, siger Brian Seemann.

Nettobutikkerne holder priserne i ave ved at have samme avance på økovarer som på de konventionelle, oplyser Brian Seemann.

Lige i hælene på Nettos samlede pris på omkring 182 kroner ligger Rema 1000 med 184 kroner og Fakta med 186. I de større supermarkeder, undtagen Irma, koster <DB>varerne lige over 200 kroner.

Masse giver lave priser

Når store kæder bestiller store mængder varer hjem, kan det i længden <DB>give lavere priser, siger Kirsten Lund Jensen.

»Det er dyrt at forarbejde et lille produkt, som kun sælges til få, og dyrt for butikkerne at håndtere det. Man er nødt til at have en kritisk masse«, siger Kirsten Lund Jensen og peger på den økologiske mælk som et område, hvor et højt salg har fået økopriserne til at nærme sig de konventionelle priser. Hun forventer, at det samme vil ske med det økologiske kød, selv om det stadig vil være dyrere.

Netop det at skabe masse har været en af Coops grunde til at støtte økologien. Alene i år har koncernen skudt 200 millioner kroner i at gøre økologiske varer billigere og mere tilgængelige. For eksempel faldt appelsiner fra 24 til 19 kroner og kartofler fra 17 til 12 kroner.

Alligevel er Coops butikker en smule dyrere end for eksempel Netto og Føtex. Paradoksalt nok gør den store efterspørgsel det svært at holde priserne nede, påpeger analytiker i Coop Analyse Lars Aarup.

»Vi har for eksempel været nødt til næsten at fordoble det økologitillæg, som vi giver for den økologiske mælk. Ellers ville mælken blive solgt til Tyskland«, siger Lars Aarup.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Coops prisnedsættelser har givet bud efter økovarer, også ude i landet, hvor udbuddet tidligere har været meget lille. Økologisk kød har været en mangelvare, og på et tidspunkt var der ikke nok gulerødder. Også osten tog et ordentligt spring, da prisen blev sat ned.

»Prisen betyder enormt meget. Da den økologiske ost blev 6 kroner billigere, blev salget pludselig seksdoblet«, siger Lars Aarup.

Irma har det største udbud af økologi, men er med en samlet pris på 215 kroner for de 13 dagligvarer også absolut dyrest. Det er kædedirektør Jesper Uggerhøj ikke helt tilfreds med.

»Vi har lanceret en serie med 30 dagligvarer, som vi kalder økologisk hverdag, og det er meningen, at den varegruppe skal vokse. De priser skulle gerne ligge på niveau med priserne i andre supermarkeder«, siger Jesper Uggerhøj.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Mertte Guldagger eller Forbrug&Liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden