Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

PAKKEFEBER. På tre år er antallet af pakkeafhentningssteder nærmest eksploderet, og det er kun begyndelsen, lyder det fra branchen. Samtidig er det traditionelle posthus efterhånden museumsmodent. Grafik: Mads Pedersen

PAKKEFEBER. På tre år er antallet af pakkeafhentningssteder nærmest eksploderet, og det er kun begyndelsen, lyder det fra branchen. Samtidig er det traditionelle posthus efterhånden museumsmodent. Grafik: Mads Pedersen

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nethandel får miniposthuse til at myldre frem

På tre år er antallet af klassiske posthuse faldet fra 72 til 13. Imens er antallet af pakkeafhentningssteder eksploderet til over 2.300.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For bare få år siden kunne det være en temmelig bakset affære at sende og hente en pakke. Man skulle nå ned til posthuset inden for den snævre åbningstid eller vente spændt og indimellem forgæves på postbuddet derhjemme.

Sådan er det ikke længere. Nu bestemmer danskerne i vid udstrækning selv, hvor, hvornår og hvordan de vil have deres pakker. De kan sendes og hentes fra tankstationen, pakkeboksen, supermarkedet og efterhånden hver en plet på danmarkskortet.

I dag er egentlige posthuse, som man kender dem i traditionel forstand, en sjældenhed på linje med fastnettelefon, flødekartofler og andre sluthalvfemser-levn. Post Danmark kun 13 af dem tilbage. I 2012 var antallet 72, og der var 220 af dem i 2005.

Post Danmarks pakkekontorer er i stedet rykket ind i større supermarkeder såsom Føtex, Kvickly og SuperBrugsen. Og der er travlt på de nye kontorer. Sidste år håndterede Post Danmark godt 42 millioner pakker, eller gennemsnitligt 115.000 om dagen.

Lige nu findes der 1.089 Post Danmark-kontorer på landsplan, og der kommer hele tiden nye til. I 2012 var tallet 808. Også de udendørs pakkebokse har bredt sig. I 2012 havde Post Danmark 122, mens det nuværende tal er 475.

Kravene har forandret sig

Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen af Dansk Internethandel (FDIH), mener, at udviklingen først og fremmest skyldes en stigning i handel på nettet. Det har skabt en ændring i forbrugernes forventninger:

»Forbrugernes krav til fleksibilitet og valgfrihed er en tidstypisk ting, og det afspejles i pakkemarkedet«.

Især blandt unge er der krav om at få varerne hurtigt og let, pointerer Henrik Theil.

»Som forbrugere har vi lyst til at få pakken i hånden, lige så snart vi har købt den. Det stiller krav til leveringen. Vi er ikke nødvendigvis blevet mere krævende, det ligger bare i tiden, at det skal være hurtigt og enkelt«.

Konkurrenterne vokser også

Også hos en af Post Danmarks konkurrenter, logistikvirksomheden GLS, er det gået i eksplosionsfart de seneste år.

GLS har lige nu over 1.200 såkaldte pakkeshops rundt omkring i landet. I 2012 var der kun godt 450. I gennemsnit har virksomheden udvidet med 200 nye shops om året siden sin opstart i 2007.

En pakkeshop vil i dette tilfælde sige en butik, der har indgået et samarbejde med GLS om også at være en pakkeshop, hvor kunder kan afhente og sende pakker. Det kan eksempelvis være en kiosk, boghandel eller andet.

En af de andre lidt nyere konkurrenter er danske Swipbox. Virksomheden har eksisteret siden starten af 2012 og har udelukkende pakkebokse, der er placeret indendørs i for eksempel storcentre og i Dansk Supermarkeds butikker. Swipbox har i alt 450 stationer med mere end 12.000 bokse.

Sidste år røg godt 400.000 pakker igennem Swipbox-systemet, og i år er antallet fordoblet, oplyser virksomheden.

Midt i en digitaltid

Kommunikationschef i Post Danmark Morten O. Nielsen mener også, at årsagen til danskernes stigende pakkeglæde især skal findes i den høje vækst i nethandel.

»Vi står midt i en digital revolution. Der er 2-cifrede vækstrater på e-handel i dag. Flere og flere, unge som gamle, handler på nettet. Det betyder, at der er mere og mere, der skal deles ud«, siger han.

Udviklingen er også et resultat af, at danskernes krav til at sende og modtage pakker har ændret sig, mener Morten O. Nielsen og tilslutter sig dermed FDIH’s opfattelse. I takt med at vi handler mere og mere på nettet, forventer vi også, at det skal være nemt og bekvemt at få vores onlinevarer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I dag er der langt større modtagermagt end tidligere i forhold til at kunne vælge, præcis hvordan man vil have sin pakke. Alle analyser og tal, vi kender, peger i retning af, at den enkelte kunde ønsker valgfriheden, ligegyldigt hvordan de nu foretrækker at sende eller modtage pakken«, siger Morten O. Nielsen.

Administrerende direktør i Swipbox Ernest Fuller supplerer:

»Hvis du bor i København, har du mulighed for at få nogle bøger leveret til en Swipbox i nærheden, hvis du for eksempel er på ferie i Vestjylland. Det er et spørgsmål om convenience. For os handler det om at gøre det nemmere for forbrugeren og give frihed til at vælge«, siger han.

Flere henter selv

En ny rapport fra FDIH, der ser nærmere på danskernes internethandler i første halvår af 2015, bekræfter, at danskerne i stigende grad selv henter pakker.

Tallene viser, at 36 procent af danskerne selv hentede deres pakke et valgfrit sted, eksempelvis en pakkeboks eller pakkeshop.

50 procent valgte at få leveret direkte til hjemmeadressen, mens de sidste 14 procent valgte at få sendt til en arbejdspladsadresse eller andet.

Det er en lille ’selvhenterstigning’ i forhold til sidste år, forklarer Henrik Theil. Han er ikke i tvivl om, at udviklingen kun vil bevæge sig endnu mere i retning af ’selvhenteri’.

»Vi kommer til at se mere af tendensen. Hele logistikområdet bliver et væsentligt konkurrenceelement i fremtiden. Jeg tror, vi vil se endnu flere kreative forsøg på at fragte og hente småpakker. For eksempel via droner, som Amazon jo allerede er på forsøgsstadiet med«, siger Henrik Theil.

Hård kamp

Kampen om at være kundernes foretrukne til at sende og modtage pakker er hård. Flere og flere aktører kommer til, og det kan godt mærkes hos Post Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»E-handel-markedet og distribution af pakker er et marked i voldsom vækst. Når lagkagen bliver større og større, vil folk selvfølgelig have en bid af kagen. Så vi oplever en utrolig stor konkurrence«, siger Morten O. Nielsen.

Men postgiganten taber ikke pusten over konkurrenterne. Målet er at blive ved med at skabe flere valgmuligheder, og blandt andet derfor åbner Post Danmark i gennemsnit en ny postbutik hver dag og har siden foråret omdelt pakker også om lørdagen, fortæller Morten O. Nielsen.

»Nyeste skud på stammen er desuden vores modtagerflexordning, hvor kunden kan vælge at få pakken leveret til et aftalt sted, hvis man ikke er hjemme, når postbuddet dukker op. Som noget helt nyt kan man også tilmelde sig ordningen med vores app ’Post’«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden