Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

almindeligt. Økologi er blevet mainstream, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

almindeligt. Økologi er blevet mainstream, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerne er blevet vilde med økologiske varer

Aldrig før har forbrugerne brugt så mange penge på økologiske fødevarer. Butikkerne konkurrerer med lave priser og bredt udbud, mens omlægning til økologisk brug tager fart i landbruget.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salget af økologiske fødevarer sætter rekord og er i årets første halvdel steget med 18 procent. Danskernes købelyst betyder, at butikkernes omsætning af økologisk mad og drikke i år for første gang nogensinde vil kravle op over 8 milliarder kroner. Det viser en ny analyse fra Økologisk Landsforening.

»Vi ser en klart stigende efterspørgsel. Folk har en opfattelse af, at økologi er lig med god kvalitet, og samtidig falder priserne. Det betyder, at mange unge nu også køber økologi, hvor de førhen på grund af høje priser ikke har været villige til at betale«, siger ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer.

Hun tilføjer, at udbuddet også driver udviklingen frem.

»Butikskæderne positionerer sig på økologi lige nu og konkurrerer hårdt om at trække kunder til med lave priser på økologi og et bredt udbud af varer«, siger hun.

Analysens resultater bliver understøttet af, at danske landmænd nu for alvor sætter fuld fart på omlægningen af jorden til økologisk dyrkning.

Efter flere år uden et afgørende ryk er samlet set 60.000 hektar blevet lagt om i år og sidste år, hvilket bringer totalen op på 240.000 hektar økologisk dyrket landbrugsjord, oplyser Landbrug og Fødevarer.

Et enigt Folketing besluttede i 2009, at man skulle have en målsætning om at fordoble arealet til 300.000 hektar i 2020, hvilket er 15 procent af det danske landbrugsareal. Den målsætning holder landbruget fast i.

»Vi er ikke langt fra målet«, siger Kirsten Lund Jensen, chef for økologisektionen i Landbrug og Fødevarer:

»Vi forventer, at salget i butikkerne følger med opad. Vi tror, at det er realistisk med et salg i detailhandlen på 17 milliarder kroner i 2020, hvilket vil svare til, at hver dansker køber økologiske fødevarer for 3.000 kroner årligt«.

Efter lang tids pause begyndte Arla sidste år at tage nye mælkeproducenter ind for at kunne følge med efterspørgslen, fortæller Kirsten Lund Jensen. Sidste år og i år er der således kommet 100 nye producenter af økologisk mælk, der samlet leverer 150 millioner kilo økologisk mælk.

Vi har svært ved at få armene ned

»Det er en pænt stor sjat«, siger hun.

Danskerne fylder især mere økologisk frugt og grønt i indkøbskurvene, ligesom der også er stor vækst i salget af økologisk kød, æg, brød, kager og drikkevarer. Slik, vin, nødder, øl og vin har også stigende salgskurver.

Det understreger, at danskere, der tidligere måske kun har købt økologisk mælk, havregryn og andre basisvarer, nu udvider forbruget af økologi til flere varegrupper, vurderer Coop, som står bag blandt andet Fakta, Brugsen og Irma.

»Vi har svært ved at få armene ned. Økologi er blevet så mainstream, at det er udsat for de samme ønsker og krav som andre varegrupper. Der er for eksempel plads til flere kvalitetsniveauer af økologisk mel og mælk«, siger Thomas Roland, der er ansvarlighedschef i Coop.

Både Coop og Dansk Supermarked, der blandt andet har Føtex og Netto, oplever nu, at det ikke kun er beboere i de store byer, der trækker salget af økologiske fødevarer i vejret. Den tidligere meget udtalte forskel på land og by er ved at blive udlignet, da det økologiske salg i øjeblikket stiger mest i landområderne.

»I landkommunerne møder du et langt større sortiment af økologi end for bare to år siden«, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Havregryn er topscorer

Andelen af økologiske varer i danskernes indkøbskurve er på 8,4 procent, hvilket ifølge Økologisk Landsforening er verdens højeste. Topscorer på listen er havregryn: 4 af 10 pakker af den populære morgenmad er økologiske. Derefter kommer madolie, gulerødder, mælk og æg.

Netto er den kæde, der sidste år havde den største andel af den økologiske omsætning med 17,5 procent. Derefter kom Superbrugsen og Rema 1000.

Ifølge Henrik Hindborg tog udviklingen i det økologiske salg for alvor fart, da Coop i 2015 bankede priserne ned og udvidede det økologiske sortiment. Det tvang andre kæder til også at gå i gang for at holde på kunderne. De satte også priserne ned og udvidede sortimentet.

»Følgen har været et meget større salg af økologi«, siger han.

Økologisk Landsforening mener, at udviklingen viser, at danskerne godt vil tage ansvar for dyrene og naturens velbefindende.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden