Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

BÆREDYGTIGT. Bent Roldgaard køber økologiske gulerødder, men fravælger de økologiske røde pebre fra Portugal til fordel for de danske. Avlerne herhjemme sprøjter ikke så meget og bør støttes. Desuden bør varerne ikke rejse unødigt langt, lyder hans argumenter.
Foto: Finn Frandsen

BÆREDYGTIGT. Bent Roldgaard køber økologiske gulerødder, men fravælger de økologiske røde pebre fra Portugal til fordel for de danske. Avlerne herhjemme sprøjter ikke så meget og bør støttes. Desuden bør varerne ikke rejse unødigt langt, lyder hans argumenter.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker slås om økologi- kundernes gunst med kampagner og rabatter

En ny ordning lover 20 procent rabat på alle økovarer i Føtex, og Netto og Coop varsler flere økokampagner. Men trods kampagnerne kniber det mange steder med at holde priserne nede, viser Lørdagslivs pristjek af økovarer.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det bliver stadig lettere at være kunde med hang til økologiske varer i supermarkederne.

Dage, hvor økologiske varer er 25 procent billigere. Særlig rabat på frugt og grønt. Og fremstød med markante prisnedsættelser på en række økovarer i en periode har været nogle af metoderne til at få blandt andet de for detailhandlen så vigtige børnefamilier til at vælge deres favoritsted at handle.

Økologi er blevet konkurrenceparameter og bruges både til at få kunder ind i butikken og profilere sig som supermarked

Og forbrugerne efterspørger varerne: Salget er steget med 18 procent det seneste halve år.

Nu er Føtex på banen med abonnementsordningen Øko+, hvor du for 20 kroner om ugen får 20 procents rabat på samtlige økologiske madvarer i butikken.

»Vi håber, at Øko+ kan få forbrugerne til at vælge at handle i Føtex og ikke andre steder, og at de vil købe flere økovarer hos os. Hvis jeg sælger ti i stedet for ni økologiske agurker, så bliver varen billigere«, siger kædedirektør i Føtex Thor Jørgensen.

Et simpelt regnestykke viser, at ordningen giver bonus, hvis man handler økologiske varer for mere end 100 kroner om måneden. Men så skal man også regne ind, at Føtex generelt er et dyrere sted at handle økologisk end for eksempel Dansk Supermarkeds discountkæde Netto, Rema 1000 og Kiwi, som har sin egen 20 procents rabat på al slags frugt og grønt.

For familiefar Bent Roldgaard giver Øko+-ordningen perfekt mening. Han står foran køledisken og fylder seks økologiske skummetmælk og to bakker økologisk smørblanding i sin vogn. Det går hurtigt, for han er vant til at købe stort ind.

»Vi har fem børn på henholdsvis 3,11,15,16 og 18 år, og min kone er dagplejemor, så jeg køber en vognfuld varer to-tre gange om ugen. Den her ordning gør, at jeg ikke behøver at tænke så meget over det, når jeg vælger økologiske varer, for med rabatten er de ikke så meget dyrere, end de andre«, siger Bent Roldgaard. Familien har været tilhænger af økologi, siden den ældste søn kom til verden for 18 år siden.

»Jeg er biologilærer i gymnasiet, og jeg er ret bekymret over sprøjtegifte i maden. De er ikke gode for kroppen, selv om vi ikke ved helt præcis, hvor meget skade de kan gøre«, siger Bent Roldgaard, som også går op i dyrevelfærd, og hvordan varen er produceret.

Lige nu lægger hønsene hjemme hos familien Roldgaard ikke så mange æg, så der ryger også en bakke med 20 økologiske æg i vognen, før Bent Roldgaard suser videre over mod pastahylden.

Rabat trækker andre varer med

Butikkerne gør klogt i at forsøge at henvende sig til familierne med økologiske varer, for ofte slår den økologiske livsstil igennem, når par får børn, oplever markedschef i Økologisk Landsforening Henrik Hindborg.

»Vi kan se en generation af unge, som engageret går all in på økologi. De køber ikke kun gulerødder og mælk, men søger hele paletten«, siger Henrik Hindborg, som har arbejdet tæt sammen med Føtex om at få økologiske alternativer i alle varekategorier.

»Øko+ er en fantastisk måde at knytte kunderne til Føtex og samtidig få deres øjne op for alle de økologiske varer, der findes på hylderne«, siger han.

For økologien samlet set er der store fordele ved, at forbrugerne ikke kun køber mælk og grove grøntsager økologisk, men også kød, æg og ost.

»Når Øko+ og lignende ordninger får den verden til at åbne sig for flere forbrugere, så kommer der større omsætning i økologien, og det vil få priserne falde, fordi man kan lave en mere effektiv håndtering«, lyder det optimistisk fra Henrik Hindborg.

På den korte bane er de lavere priser udfordret af varemangel, som pristjekket nederst på siden viser. Men selv om – eller måske fordi – SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma ligger dyrere end de øvrige butikker, kommer Coop med nye tiltag for at holde på deres mange økokunder, lover afdelingschef for ansvarlighed, Thomas Roland.

»Økologi er blevet et konkurrenceparameter og bruges både til at få kunder ind i butikken og profilere sig som supermarked. Vi arbejder ikke udelukkende med priserne, men også med at skabe ekstra gode økologiske varer, for eksempel lokale økologiske varer eller poppelgrisen, der også er noget særligt i forhold til dyrevelfærd«, siger Thomas Roland.

Nogle økovarer er stadig for dyre for Bent Roldgaards store familie med tre teenagesønner, som træner i fitnesscentret og gerne ville spise to kyllingefileter om dagen – hver.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når jeg køber kylling, er det altså ikke den økologiske. Det er for dyrt. I det hele taget prøver vi at skære ned på kødforbruget og har købt nogle kaniner, som vi kan slagte«, siger familiefaderen og studerer de økologiske flåede tomater. De hakkede økotomater, som han plejer at vælge, er udsolgt.

Vi kan se en generation af unge, som engageret går all in på økologi

Før Øko+-ordningen kom, købte han stort ind af økologiske varer den første lørdag i hver måned, hvor der var 25 procent rabat.

»Så købte jeg ti af de her. Men på de dage blev alle økovarer revet ned af hylderne, så hardcore økokunder kom klokken otte om morgenen for at nå at købe ind, før varerne var væk. Der er Øko+ lettere at styre, og jeg kan også købe mælk og andre varer, der skal være friske«, siger Bent Roldgaard.

Han finder en halv liter økologisk piskefløde til 21,50 kroner – en pris langt over den konventionelle, som står til 11,95 kroner. Med Øko+-rabat er den økologiske pris 17,20 kroner:

»Det er stadig dyrere, men det er trods alt bedre«.

Økologi signalerer kvalitet

Supermarkederne bruger økologien til at konkurrere, ligesom de før har forsøgt at brande sig på lokale fødevarer og mindre madspild, siger ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd Dorte Wimmer fra Scandinavian Retail Institute: »Det økologiske stempel signalerer renhed, transparens og dyrevelfærd og et bedre produkt. Vi kan se, at kunderne i stigende grad er drevet af holdninger, og økologien er en måde at skabe værdibaseret kommunikation til forbrugerne«, siger Dorte Wimmer, som i september udgav bogen ’Fremtidens Forbruger’.

Men det er ikke let at positionere sig som særlig økovenlig i længere tid, for når et supermarked får en god idé, følger de andre efter.

»Når en kæde sætter priserne ned eller laver en rabatordning, bum, så kommer de andre dagen efter. De ting, de gør, er meget nemme at kopiere«, siger Dorte Wimmer.

Hendes undersøgelser viser, at blandt andet SuperBrugsen og andre Coop-butikker med deres lange fokus på økologi har stor loyalitet blandt deres kunder i gruppen af voksne over 33 år og satser mere på madkvalitet end jagten på de laveste priser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man kan godt have lidt højere priser med den kundegruppe, den såkaldte generation X, for de vil gerne give mere for kvalitet og den rigtige oplevelse. Men prisforskellen må ikke blive for stor, for kunderne er jo stadig snusfornuftige«, siger Dorte Wimmer.

Bent Roldgaard er godt tilfreds:

»Det er blevet meget lettere at finde økologiske varer og de er blevet billigere. Vi ville nok købe økovarer alligevel, men det giver os bedre muligheder, når der er rabat«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden