Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: HUSTAD KATINKA
Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udsalgsdagen Black Friday vil slå sidste års forbrugsrekord

Danskerne har taget Black Friday til sig. Undersøgelse fra Nordea spår om ny forbrugsrekord på fredag.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne har i den grad taget indkøbsfænomenet Black Friday til sig. Og det i en så høj grad, at dagen vil trække en halv gange flere forbrugere i butikkerne end sidste år, hvor der blev sat forbrugsrekord.

Det vurderer Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea, forud for 25. september, hvor dagen falder i år.

»I år vil 26 procent af danskerne bruge indkøbsdagen Black Friday til at tanke op med gode tilbud af enhver slags«, siger hun baseret på en undersøgelse, som Gallup har lavet for Nordea.

»Sidste år var det kun 17 procent af befolkningen, der gjorde brug af Black Friday-tilbud, og dermed vil en halv gang flere danskere altså benytte dagen til indkøb i år«.

Og bølgen har bredt sig til hele landet og i alle aldersgrupper. 15 procent af kvinderne har planer om at handle julegaver den dag, mens det kun gælder 5 procent af mændene.

»Og når det kommer til ting, som vi alligevel mangler, vil 11 procent af alle benytte dagen til den slags indkøb, og det gælder lidt flere kvinder end mænd, og flere yngre end ældre, og mest af alt er det noget, som 15 procent af alle børnefamilier kalkulerer med«, siger hun.

Dankortomsætningen satte rekord sidste år

Sidste år resulterede Black Friday 27. november i den største dankortomsætning nogensinde på en enkelt dag med et samlet dankortsalg på næsten to milliarder kroner.

Ann Lehmann Erichsen siger, at selv om om amerikanernes superindkøbsdag er flyttet ind i manges bevidsthed, er der stadig omkring en ud af 20 danskere der ikke ved, hvad Black Friday er.

Og næsten fire ud af ti mener, at det er for kommercielt, så de vil holde sig væk.

»Undersøgelsen viser, at 43 procent af alle mænd synes, at Black Friday er for kommercielt, mens det kun gælder 32 procent af kvinderne«.

»Landet rundt er skepsissen over for dansk Black Friday størst i København og Aarhus, hos helt unge under 26 år, samt i husstande med lav indkomst«.

»Her er det 40-41 procent, der ikke regner med at shoppe løs fredag den 25. november«, siger forbrugerøkonomen.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden