Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klar besked. Niels Ellegaard er fast kunde i Hellerup The Depot, for her kan han få mange slags og få noget at vide om det, han køber.
Foto: Martin Lehmann

Klar besked. Niels Ellegaard er fast kunde i Hellerup The Depot, for her kan han få mange slags og få noget at vide om det, han køber.

Mit forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Niels Ellegaard: »Det er tydeligt at mærke, om man får service eller en salgssmøre«

Teateraktuelle Niels Ellegaard bliver begejstret over »godt kram« og god service.

Mit forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den der dejlige følelse, der er så svær at forklare. Den ramte atter Niels Ellegaard, da han for nylig investerede 2.500 kroner i et par solide amerikanske læderstøvler med tykke såler af mærket Red Wing. Par nummer 8 i samlingen.

»Jeg kan ikke forklare, hvad der sker. Det er ligesom, hvis du spørger, hvorfor jeg er forelsket i min kone. Grundforklaringen er, at jeg jo bare bliver glad, når jeg er sammen med hende. Og jeg bliver glad, når jeg har de støvler. Man kan selvfølgelig ikke sammenligne sin kone med støvler, men der sker noget, der minder mig om forelskelse, når jeg køber dem«, forklarer skuespilleren.

»Jeg tror, det er en glæde over, at de er af ordentlig kvalitet. Godt håndværk«.

Han er aktuel i rollen som Orgon i teaterforestillingen ’Tartuffe’, som netop har haft premiere på Betty Nansens Teatret. I komedien trues Orgons perfekte liv med hustru spillet af Bodil Jørgensen, da den sjuftagtige Tartuffe, spillet af Jens Albinus, træder ind hans liv.

Teaterkollegaerne har måtte lægge øre til mange ’foredrag’ om Niels Ellegaards støvlers fortræffeligheder, fortæller han.

»Ja, Niels, vi har hørt om de støvler, siger de. Men jeg kan ikke lade være, for når jeg er så glad for dem, må andre jo også kunne blive det«.


LÆS ARTIKEL

Lytter du selv til andres anbefalinger?

»Ja. Det er sådan, jeg foretrækker at lære om nye produkter. Jeg er let at begejstre, særligt når der er tale om kvalitetsting. Jeg elsker rigtig godt kram. Der findes ikke noget værre end en sløv kniv i et køkken, så jeg har for eksempel købt nogle virkelig gode knive. Jeg ved ikke, hvad de hedder, for jeg går bare ind i butikken Kunst og Køkkentøj og fortæller, hvad jeg mangler en kniv til. Så finder de den rette til mig«.

Du stoler på ekspedientens anbefaling?

»Ja, for det er tydeligt at mærke, om folk ved noget. Om man får service eller en salgssmøre. Forleden skulle jeg ind og købe en gps i Elgiganten. Der stod to gps’er lige ved siden af hinanden – den ene kostede 1.500 kroner og den anden 2.000 kroner. Jeg kunne læse lidt om dem på to små skilte, men det var svært at gennemskue, hvad forskellen på dem var.

Jeg spurgte en medarbejder, som sagde, at han havde forstand på gps’er. Men da han skulle hjælpe mig, begyndte han bare at læse højt fra skiltene. Jeg måtte stoppe ham halvvejs og sige: »Hør, jeg kan godt selv læse, hvad der står!«. Så fik jeg det sådan: Ham skal jeg ikke købe en gps af! Jeg fandt faktisk en helt anden butik«.

»Alle butikker vil gerne sælge mig noget, det ved jeg, men forskellen er, om de giver råd efter mit behov eller bare giver mig en salgssmøre om, at noget er ’godt til prisen’. Det er så kortsigtet. For hvis jeg kommer hjem, og jeg er blevet prakket noget dårligt på, køber jeg jo aldrig noget i den butik igen«.


Hvad er den bedste service, du har oplevet?

»Den får jeg i min absolutte yndlingstebutik. Vi drikker ikke kaffe, men derimod te i vores hjem, og jeg elsker at komme ud til min tebutik. De har måske 200 slags te, og personalet ved noget om dem alle. Og hvis de ikke ved det, er de ærlige omkring det og siger: Næste gang du kommer, har jeg et svar til dig. Og det har de«.

»Personalet er også gode til at fortælle mig historier om teen. Om, hvor mange slags der findes i Japan, og hvilken en kejseren drikker. Sådan noget elsker jeg. De går op i, om jeg er tilfreds med den te, jeg købte sidst, og stikker mig en smagsprøve med på en ny slags te, før jeg går. På den måde ved de, at jeg kommer tilbage til butikken. Ikke til ham medarbejderen, der står og læser op af skiltene«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Mette Lützhøft eller Mit Forbrug, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden