Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Økovarer breder sig hurtigt i butikkerne

Salg af økologi handler ikke kun om priskrig, men også om at nok varer at vælge imellem.

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En liter mælk, en pakke havregryn eller en pose gulerødder var engang de eneste økovarer, som kunne fås i stort set alle butikker. Men sådan er det ikke længere.

På bare et år er antallet og udvalget af økologiske varer vokset drastisk, så det ofte omfatter eksotiske varer som ingefær, ananas og mango.

Supermarkeder som Irma, SuperBrugsen, Føtex og Kvickly har op imod 1.000 forskellige økologiske varer, som kunderne kan vælge imellem, mens der i discountbutikkerne er 200-300 økovarer, oplyser markedschef i Økologisk Landsforening Henrik Hindborg.

»På bare et år er udbuddet af grønt og kød nogle steder steget med 50 procent, og andre butikker har fordoblet antallet af økologiske produkter«, siger Henrik Hindborg. Samtidig er priserne faldet med i gennemsnit 3 procent, viser et pristjek, som Lørdagsliv har foretaget.

Især det grønne er øko

Især grøntafdelingerne er blevet forandret i økologisk retning. For et år siden var det kun Irma, der havde mere end 65 forskellige grønne økovarianter, men nu har flere store supermarkeder ifølge Økologisk Landsforening omkring 100, mindre butikker har 50 og discountbutikkerne omkring 25 forskellige slags øko-frugt og grønt.

»Før syntes butikkerne, at det var fint nok at have økologisk icebergsalat. I dag er der et udvalg af salater, som gør det nemmere for kunderne at kombinere og lave mere afvekslende økologisk mad«, siger Henrik Hindborg.

Forbrugerne oplever på den måde nogle forandrede butikker, som har økologien fremme på prominente pladser, påpeger Jon Fuglsang, der er madsociolog og lektor ved Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet ved Professionshøjskolen Metropol.

»Der er sket et radikalt skift inden for de sidste to år, hvor økologi samlet set er gået fra at være niche til at være mainstream. Som forbruger af økologi var det tidligere let at føle sig begrænset, fordi den ønskede vare ikke var der, eller måske ikke var særlig frisk. Men nu er varerne der«, siger Jon Fuglsang.

Når der er økovarer som færdigretter, chips og convenienceprodukter, er det et tegn på, at stort set alle typer varer findes i økologisk version, mener han.

Kunder bad om økokaffekapsler

Discountkæden Kiwi fremhæver i reklamerne sine mange økologiske varer, som ifølge kædedirektør Carsten Hansen udgør omkring 10 procent af de fødevarer, butikkerne sælger.

»Vi har omkring 250 forskellige økologiske varer i en Kiwi-butik, og det er flere, end du kan finde i andre discountbutikker. Det ved vi, fordi vi har haft et bureau ude for at tjekke, hvor mange faste økologiske varer der er i sortimentet hos os og hos vores konkurrenter«, siger Carsten Hansen. Økologiske slagtilbud eller spotvarer er altså ikke talt med i Kiwis regnestykke.

Siden den oprindelig norske kæde Kiwi åbnede de første butikker i Jylland og på Fyn i 2008, har den forsøgt at skabe sig et grønt image. Det har blandt andet betydet, at kunder med Kiwi-kort indtil for nylig fik 10 procent rabat, når de købte økologiske varer. Nu er den ordning ændret, så man i stedet har rabatter på udvalgte varer.

Kiwi, som nu har 99 danske butikker i hele landet, satser hårdt på at fange de økologiske forbrugere ind.

»Den økologiske kunde er attraktiv, men stiller også store krav. Det er ikke en nem kunde, men lykkes det at gøre kunden tilfreds, har du en loyal kunde, som ikke shopper så meget rundt«, siger Carsten Hansen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Et af de kontante krav fra økokunderne er, at de vil have et bredt udbud. Senest indførte Kiwi økologiske kaffekapsler, fordi kunderne efterlyste dem.

Virksomheder er blevet modigere

Irma er uden sammenligning den danske kæde, der er længst fremme i skoene, når det handler om økologi. Her er en tredjedel af de varer, der køres forbi kasseapparatet økologiske. Til sammenligning er kun 8 procent af danskernes samlede fødevareindkøb økologisk.

Målet er, at Irmas økosalg i 2025 skal udgøre halvdelen, oplyser kædedirektør Jesper Uggerhøj.

»Hver gang vi skal have en ny vare i sortimentet, er det vores ambition, at den skal være økologisk, medmindre der produktionsmæssigt er grunde til, at den ikke er økologisk«, siger Jesper Uggerhøj, som nævner økologisk vin som et af de områder, hvor Irma har arbejdet sammen med producenter for at få fingre i gode økologiske varianter.

Men selv om Irma er frontløber, er det ikke kun den kæde, der har intensiveret indsatsen inden for økologien i år, hvor det røde Ø-mærke har fejret 25-års jubilæum, fastslår Jon Fuglsang.

»Coop startede med at lave et madmanifest, og med tiden er flere virksomheder blevet modigere, hvor de før var konservative. Hele retorikken har flyttet sig, så de, der før sagde: Vi sælger bare, hvad kunderne efterspørger, i dag selv sørger for at gøre de økologiske varer attraktive og synlige, modsat tidligere«, siger Jon Fuglsang.

Økologien har været med til at gøre forbrugerne mere bevidste om maden på godt og ondt, mener han.

»En kylling er ikke længere bare en kylling, og pasta er ikke bare pasta. Vi er blevet bevidste om kvalitetsforskelle, og der er status ved at bruge penge på at købe god mad«, siger Jon Fuglsang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden