Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

sort. Ved midnat begyndte butikkerne at holde Black Friday - her vi i Elgigangen i Fields.
Foto: Thomas Borberg

sort. Ved midnat begyndte butikkerne at holde Black Friday - her vi i Elgigangen i Fields.

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snydt igen? Her er 10 Black Friday-tilbud, som er dyrere end markedsprisen

Få listen over dagens 10 dårligste tilbud, men se også listen i bunden med de bedste.

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Går du efter et 55' LED smart tv fra Samsung, Bose QuietComfort hørebøffer eller en iPhone 7 til Black Friday, så er butikkernes tilbud helt op til 50 procent dyrere end den billigste pris på nettet. Men leder du efter en stærkt nedsat vaskemaskine, opvaskemaskine eller køkkenmaskine, så er der gode muligheder for besparelser.

Det viser en liste over ti gode og ti ringe tilbud på dagen i dag, som prissøgesitet Pricerunner har genereret i løbet af natten.

»Vi har gået de fleste større butikker igennem her i løbet af natten, og rabatterne svinger mellem 10 til 50 procent. Men der er også en del tilbud, hvor der ikke er penge at spare«, siger Martin Andersen.

Især smartphones fra Samsung og Apple, tv fra Samsung, højtalere fra Bose er dyrere, end de normalt fås i almindelig nethandel. Men allerværst er internetrouteren TP-Link Archer, som er set på tilbud til en pris, der er 50 procent højere end den billigste netpris.

»En klog forbruger stiller spørgsmål og tjekker hvad markedsprisen er. Det giver ikke mening kun at regne med butikkens egen førpris«, siger Martin Andersen, og Pricerunners besøgstal tyder på, at mange følger hans råd. Allerede i nat var 215.000 kunder inde på søgeportalen.

Da alle butikker afslørede deres Black Friday tilbud på nettet i nat, medførte det et hårdt tryk på internettet.

»Trafikken var enorm mellem midnat og klokken 1, og det fik nogle af de store sider til enten at være meget langsomme eller gå helt ned i længere perioder«, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner. Mere end 215.000 danskere var inde på PriceRunners online tjeneste i nat for at finde priser og butikker til Black Friday.

Butikkerne er generelt blevet bedre til at finde de gode tilbud frem, siger direktør Martin Andersen fra Pricerunner.

»De første par år var butikkernes tilbud lidt forkølede, men nu er der så meget fokus på Black Friday konceptet, at de rent faktisk finder gode tilbud frem. Butikkerne har lært af processen og får lavet gode aftaler med deres leverandører op til i dag«, siger Martin Andersen.

De reelle besparelser

Han oplever generelt, at forbrugerne griber udsalgsdagen fornuftigt an, og lægger planer om at købe noget, som de alligevel skulle have haft. Ifølge ham planlægger den gennemsnitlige Black Friday kunde at bruge 1.000 til 1.500 kroner.

Vil de bruge dem rigtigt, er der flere steder, hvor de kan søge efter prisen på en vare. Både edbpriser.dk , kelkoo.dk og pricerunner.dk er søgetjenester, som du også kan bruge på din smartphone, når du står i butikken. Hos pricerunner regner man med, at en halv million danskere vil bruge søgemaskinen inden fredagen er omme.

Pricerunner.dk har lavet et overblik over de tre mest populære varer i ti varegrupper. Her kan du se, hvordan Black Friday prisen er i forhold til markedets laveste pris i går.

Det er også en mulighed bare at google en vare for at se, om der dukker billigere bud op andre steder. Søg for eksempel på britiske amazon.co.uk eller grænsebutikkerne ved den tyske grænse.

»Især inden for elektronik, husholdningsmaskiner og lignende er det let at sammenligne, fordi varen står med navn og varenummer. Når det er tøj og sko, kan det være svært at se, om det er et godt tilbud«, siger Martin Andersen, som oplever, at butikkerne er blevet bedre til at følge Forbrugerombudsmandens retningslinier for før- og nu-priser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge de regler må en butik kun annoncere med, at en vare er på tilbud i en kort periode på maksimalt to uger. Inden da, skal varen have været til salg til normalprisen i mindst seks uger, eller fire uger, hvis det er dagligvarer og sæsonvarer. Hvis en forbruger bliver snydt af falske førpriser, og kan bevise det, kan han eller hun få et ekstra nedslag i prisen på varen.

Black Friday er oprindeligt tænkt som udsalg på en enkelt dag, men nogle butikker er tyvstartet i løbet af ugen, og mange fortsætter hele weekenden.

»Der vil være muligheder lørdag-søndag. Men der er helt klart mange tilbud ude fredag, så det er klogt at være der om fredagen, hvis man går efter noget særligt«, siger Martin Andersen, som selv går i netbutikkerne fredag eftermiddag for at se, hvad der er tilbage.

»Det interessante er også at kigge i nogle af de små nichebutikker, som måske skal have tømt lageret. Det er måske her, du gør den bedste handel«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden