Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Økoindkøb. Der er penge at spare, hvis du vælger at fylde indkøbskurven i Netto.
Foto: Finn Frandsen

Økoindkøb. Der er penge at spare, hvis du vælger at fylde indkøbskurven i Netto.

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Økologisk pristjek: Netto er billigst, mens Coop har sat priserne op

SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irmas økologiske varer er blevet dyrere siden sidste år.

Pristjek
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En kurvfuld med 15 økologiske basisvarer fås i nutidens handel for knap 205 kroner, hvis man handler i Netto, hvor varerne er billigst. Men går du i Irma, hvor priserne er højest, lander den samlede bon på 269 kroner, altså 31 procent dyrere.

Det viser et pristjek af økologisk minimælk, appelsinjuice, gulerødder, hakket oksekød og æbler med mere.

Og mens det er blevet billigere at handle økologisk i Netto, Rema 1000, Kiwi og Føtex, siden Lørdagsliv testede markedet i sensommeren 2015, har Meny og alle Coops butikskæder hævet priserne med mellem 3 og næsten 9 procent. I SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma trådte prisstigningerne i kraft for 14 dage siden, erkender kommunikationschef Jens Juul Nielsen:

»Det er lidt uheldigt, men vi havde nået smertegrænsen for, hvor langt ned i indtjening vi kunne gå på en række varer. Sidste år satte vi priserne ned, og det fik resten af markedet til at følge efter. Det har skabt en kæmpe efterspørgsel, hvor udbuddet ikke rigtig kan følge med, og det presser priserne op«.

Men hvordan kan de andre, som er billigere og har sat prisen ned, så tjene penge?

»Det gør de måske heller ikke. Vi har også nogle varer, som er billigere end konkurrenternes, og vores mål er at have det største udbud af økologiske varer til en rimelig pris«, siger han.

Til nytår skal Coop forhandle med leverandørerne om nye betingelser, og det kan påvirke priserne. Desuden venter økobranchen på en stor omlægning af konventionelle landbrug til økologiske ditto.

LINKSe hele grafikker her

»På sigt vil prisgabet mellem økologiske og andre varer blive mindre. Forbrugerne køber mere og mere, og det vil give stordriftsfordele«, siger Jens Juul Nielsen.

Som kunde i Coop med kundekort kan man dog glæde sig over, at man med kortet optjener 1 procent af sit køb, som man kan handle for senere.

Netto er billigst for andet år i træk, og det skyldes formentlig, at kæden fra start har behandlet økovarer ligesom sine andre varer, mener direktør i Netto Danmark Brian Seemann Broe.

»For år tilbage var det sådan i andre kæder, at de prøvede at have en højere avance på økologiske varer end på andre varer. Men det gik vi altså bort fra, vi har altid forsøgt at sælge dem så billigt som muligt«, siger han.

Brian Seemann Broe peger på, at Netto er heldig at have mange butikker i København og Nordsjælland, hvor kunderne er mest vilde med økologi, og har derfor et stort salg af økovarer.

»Der ligger et kæmpe arbejde i indkøbsafdelingerne, for vi løber let ind i ikke at kunne skaffe de økologiske varer. Når alle presser prisen, så bliver selv basale ting som økologiske citroner svære at skaffe«, siger Netto-direktøren.

Nettos nærmeste konkurrenter er Rema 1000, Kiwi og Føtex. Her spiller særlige rabatter ind, for er man med i Føtex Øko+-ordning for 20 kroner i abonnement om ugen, så ryger prisen for den samlede kurv ned på 190 kroner og bliver billigst. Kiwis giver sine medlemmer 20 procent rabat på frugt og grønt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden