Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JAN DAGØ
Foto: JAN DAGØ

fedt. I oktober måned opdagede 24timer, at fede produkter som mayonnaise havde fået Nøglehulsmærket i tilbudsvaiser.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supermarked vildleder med Nøglehulsmærket

Vildledning med det populære sundhedsstempel sker ofte, siger ekspert.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Kun få huller i Nøglehullet«.

Sådan lød Fødevarestyrelsens konklusion, da den i sidste uge præsenterede en kontrolundersøgelse af producenter, supermarkeder og tilbudsavisers brug af Nøglehulsmærket - et ernæringsmærke, der bliver sat på fødevarer, som skal være et sundere alternativ til andre fødevarer.

Hos Fødevarestyrelsen fandt man nemlig ingen eksempler på, at 'forkerte’ varer havde fået Nøglehullet i tilbudsaviserne.

Alligevel kan 24timer onsdag afsløre, at der foregår omfattende vildledning og fejl med Nøglehulsmærket i reklameaviser, hvor varer, der ifølge lovgivningen ikke kan få mærket, alligevel får påklistret det.

Mayonnaise får nøglehulsmærke

»Det er markedsføringsmæssig vildledning, og det sker ofte. Jeg finder fejl i tilbudsaviserne næsten hver weekend. Når man sender reklamer ud til hele landet, bør man have styr på, hvordan man håndterer mærket«, siger Preben Vestergaard Hansen, kandidat i human ernæring og husholdningsvidenskab på Professionshøjskolen Metropol, til 24timer.

Allerede i oktober kunne 24timer påvise, at mange produkter såsom mayonnaise fejlagtigt fik Nøglehulsmærket i tilbudsaviser. Og siden november har 24timer fundet seks fejl i brugen af Nøglehulsmærket i Nettos tilbudsaviser.

Her har nødder og tørrede frugter fået det grønne Nøglehulsmærke i reklamerne, selv om ingen af varerne har eller kan få det.

»Det ene problem er, at nogle køber en vare, som de tror, er nøglehulsmærket, og så er den det ikke. Det andet problem er, at virksomhederne udhuler værdien af Nøglehulsmærket, når de gang på gang misbruger det«, siger mad- og måltidssociolog og markedsføringsekspert Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol til 24timer.

Hos Fødevarestyrelsen er man ærgerlig over at høre, at der igen er fejl i tilbudsaviserne.

»Det er selvfølgelig ikke i orden. Vi har haft Nøglehullet i to år, så der skulle gerne være luget ud i begynderfejlene. Og vi skal fremadrettet have fokus på at informere virksomhederne om reglerne for brugen af Nøglehulsmærket for eksempel i tilbudsaviserne«, siger Susanne Dunch, ernæringsfaglig medarbejder hos Fødevarestyrelsen til 24timer.

Netto kan ikke forklare fejl
Alligevel mener Fødevarestyrelsen ikke, at det er problematisk, at den selv står bag en kontrolundersøgelse, der 'frikender’ tilbudsaviserne, og at de skriver følgende i deres pressemeddelelse: »Forbrugerne går ikke helt galt i byen, hvis de lægger nøglehulsmærkede varer i indkøbskurven«.

»Vores kontrolkampagne har været begrænset til et mindre antal aviser, og vi har ikke ramt nogen aviser med fejl i. Det har I så. Men det kunne godt give anledning til mere kontrol af tilbudsaviserne«, siger Jens Therkel Jensen, souschef for Fødevarestyrelsens Ernæringskontor til 24timer.

Martin Olesen, marketingschef i Netto, kan ikke forklare den gentagne forkerte brug af Nøglehullet i kædens tilbudsaviser.

»I første omgang er jeg meget uforstående over for, at der skulle være sket de her fejl, for vi har en striks politik på området. Men det er klart, at når der er fejl, så skal de rettes. De giver jo forbrugeren en fejlagtig opfattelse af varen«

Tilbudsaviserne er jo allerede kommet ud til hundredtusindvis af forbrugere, der tror, at produkterne reelt er nøglehulsmærkede. Hvad vil du gøre ved det?

»Der skal da rettes op, ingen tvivl om det. Eftersom det kun er varer fra vores frugt- og grøntafdeling, det drejer sig om, så tyder det indtil videre på, at det skyldes en fejl hos os. Det undersøger vi nu, og hvis det er en fejl hos en af vores indkøbere, så er det heldigvis let at rette op på.«

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden