Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Snyd. Selvom Fødevarestyrelsen har uddelt en sur smiley, hænger hundredevis af butikker og restaurationer gamle, gladere smileys i vinduet.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Snyd. Selvom Fødevarestyrelsen har uddelt en sur smiley, hænger hundredevis af butikker og restaurationer gamle, gladere smileys i vinduet.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fødevare-syndere skjuler sure smileyer

500-600 gange om året afslører fødevarekontrollen virksomheder i at snyde.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En række af landets mest udskældte fødevarevirksomheder lyver kunderne direkte op i ansigtet, skriver 24timer.

Restauratørerne og butiksejerne hænger misvisende og stærkt forældede glade kontrolrapporter op i øjenhøjde i indgangspartiet. Konsekvensen er, at de besøgende tror, at hygiejnen indenfor er i top.

Men det er den ikke nødvendigvis. Selv om kontrolrapporterne smiler, har fødevarekontrollen måske givet reprimander eller bøder for brud på fødevareloven.

Kritisabel adfærd
Det vil virksomhederne tilsyneladende ikke skilte med, så de undlader eksempelvis at ophænge kontrolrapporter, der kunne oplyse om mug i maden. Eller om 20 liter daggammelt kødsovs, som blev opbevaret i et varmt køleskab.

500-600 gange om året afslører fødevarekontrollen, at det ikke er den seneste kontrolrapport, der er hængt op - eller at kontrolrapporten ikke er synlig nok - heller ikke på virksomhedernes hjemmesider, hvorfra der skal linkes til seneste kontrolrapport.

24timers gennemgang af en række af disse virksomheder viser, at der er en tendens til, at det kan være sværere at huske at hænge kontrolrapporter korrekt op, når den seneste kontrolrapport vender mundvigene nedad.

»Det er nærliggende at tro, at hvis der ikke hænger en korrekt kontrolrapport, så er det, fordi en virksomhed ikke ønsker at skilte med den. Det er en kritisabel adfærd, når det forholder sig sådan, og vi slår ned på det,« siger Bettine Aundrup, chef for fødevarekontrollens kontor for kontrolstyring, til 24timer.

Nogle virksomheder praler oven i købet med at have en såkaldt elitesmiley - fødevarekontrollens højeste, storsmilende udmærkelse - selv om virkeligheden er en ganske anden.

En del små restauranter, grillbarer og pizzeriaer får kritik for smiley-snyd, men også store, stolte virksomheder som 7-Eleven, Burger King og Daloon har fået reprimander for vildledning med kontrolrapporter eller smiley-status. Bettine Aundrup fastslår, at det er væsentligt, at den aktuelle kontrolrapport er synlig.

»For det er jo hele grundlaget for smiley-ordningen, og det undergraver forbrugerens mulighed for at træffe et valg på et oplyst grundlag, hvis kontrolrapporten ikke hænger der,« siger hun til 24timer.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden