Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

bøde. Firmaet bag læskedrikken Slow Cow fik i efteråret en bøde for at påstå, at drikken kunne bekæmpe angst, som myndighederne definerer som en sygdom. Nu er firmaet ude med påstanden atter en gang, og i næste uge skal Fødevarestyrelsens jurister se på sagen igen.
Foto: Slow Cow

bøde. Firmaet bag læskedrikken Slow Cow fik i efteråret en bøde for at påstå, at drikken kunne bekæmpe angst, som myndighederne definerer som en sygdom. Nu er firmaet ude med påstanden atter en gang, og i næste uge skal Fødevarestyrelsens jurister se på sagen igen.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bøderamt firma: Ny læskedrik dæmper angst

Firma genbruger anprisninger, der blev dømt ulovlige i efteråret.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Eksamensplagede unge og folk med angst, hyperaktivitet og stress er målgruppe for læskedrikken Slow Cow, som firmaet Beverage Group nu forsøger at relancere.

Det sker, efter at firmaet i efteråret fik en bøde på 5.000 kroner for ulovlig markedsføring af samme produkt.

»Slow Cow kan kontrollere angst« Ifølge markedsføringen kunne læskedrikken bekæmpe betændelse og smerter, reducere for højt blodtryk og åreforkalkning. Desuden hed det, at Slow Cows ingredienser angiveligt kunne bevirke, at de kunne kontrollere angst, lidelser og spasmer.

I den relancerede markedsføring er anprisningerne af drikkens ingredienser næsten de samme. De »giver følelse af velvære uden at føre til døsighed. Forbedrer koncentrationsevne og stimulerer hukommelse og indlæring. Reducerer stress, hyper-aktivitet og angst«.

LÆS ARTIKEL

Direktør i Beverage Group, Kasper Prøhl Hansen, bekræfter, at det er markedsføringen af den samme læskedrik, der i efteråret udløste en bøde på 5.000 kroner for at anprise blandt andet læskedrikkens virkning over for sygdomme, hvilket er forbudt.

Han bekræfter også, at der er tale om det samme firma, som dog i mellemtiden har skiftet adresse fra Bredgade i København til Høng i Vestsjælland.

Nu står firmaet over for et nyt truende bødeforlæg, efter at Fødevarestyrelsens sektion i Ringsted har sat sine jurister på sagen.

Læskedrikken er ifølge Beverage Group baseret på grøn the og andre urter, der alle har en afslappende virkning og dermed går imod den hidtidige tendens på læskedrikmarkedet, hvor det har handlet om at øge aktivitetsniveauet og nærmest blive boosted med koffeinholdige læskedrikke som Red Bull, Cult og Battery.

Men ifølge specialkonsulent i kosttilskudsgruppen i Fødevarestyrelsens Rejsehold, bromatolog Mette Christiansen, er det generelt ulovligt at markedsføre fødevarer med, at de kan kurere eller lindre sygdomstilstande.

Mette Christiansen vil ikke tage stilling til den konkrete markedsføring af Slow Cow, men siger generelt om markedsføring af fødevarer, der angiveligt hjælper mod angst:

»Angst er en sygdom, og det er defor ulovligt at anprise, at fødevarer kan have virkning imod angst«.

Ifølge Mette Christiansen er sygdomsanprisninger generelt ulovligt at anvende på fødevarer.

Desuden skal virksomhederne ifølge Mette Christiansen kunne dokumentere de anprisninger de bruger. Hvis de skriver, at produktet eksempel forbedrer koncentrationsevnen og stimulerer hukommelsen og reducerer stress og hyperaktivitet, skal det kunne dokumenteres med videnskabelige undersøgelser.

Men det mener direktør i Beverage Group, Kasper Prøhl Hansen, ikke at han skal gøre i forbindelse med anprisningen af de generelle afslappende virkninger af drikken. Og i forhold til sygdomsanprisningen om angst har han da heller ikke søgt Lægemiddelstyrelsen om en godkendelse.

»Jeg har ikke anprist Slow Cow for noget af det, du nævner. Jeg fortæller bare, hvilke ingredienser, der er i læskedrikken, og hvad de er kendt for at kunne«, siger han.

Du mener altså ikke, at det at du anpriser ingredienserne i din læskedrik er det samme som at anprise læskedrikken?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nej, jeg fortæller bare, hvad mange års erfaring viser om virkningerne af for eksempel kamille«, siger Kasper Prøhl Hansen.

Så du kan heller ikke dokumentere nogen af de anprisninger, som du giver ingredienserne i din læskedrik?

»Nej, det skal jeg heller ikke, for jeg fortæller bare, hvilke ingredienser, Slow Cow indeholder, og det er virkninger, som er velkendte. Jeg har ikke anprist Slow Cow«, siger Kasper Prøhl Hansen.

I læskedrikken Slow Cow kan man ifølge markledsføringsmaterialet finde ingredienser som L-theanin – en aminosyre, der udvindes af grøn te.

Den skulle give en følelse af velvære uden at føre til døsighed, men tværtimod forbedrer den koncentrationsevnen og stimulerer hukommelse og indlæring. Og ikke nok med det. Firmaet fortæller også, at læskedrikken reducerer stress, hyper-aktivitet og angst.

På samme måde virker en række andre ingredienser i drikken lige fra kendte stoffer som kamille til mere ukendte som passiflora og lindetræ.

Ingrediens reducerer angst

Valeriane, også kendt som baldrian, reducerer angiveligt uro og angst, passiflora hjælper mod stress og anspændthed og virker beroligende og afslappende, lindetræ hjælper mod bl.a. stress og beroliger sindet, og humle virker beroligende ved stress og anspændthed.

Da firmaet nu er flyttet til Høng, er det Fødevarestyrelsen i Ringsted, der har overtaget sagen. Herfra siger sektionsleder Ann Dupont, at sektionens jurister ser på sagen i starten af næste uge.

»Men hvis der er tale om det samme firma, og overtrædelsen er den samme, taler vi om en acellererende bøde, det vil sige en fordobling af den tidligere bøde«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danmark er det første land i Europa, hvor drikken introduceres, men ifølge Beverage Group er indtagelsen af afslappende læskedrikke en tendens, der er startet og Japan og i øjeblikket er udbredt i USA og Canada.

Kasper Prøhl Hansen oplyser, at der er aftaler om at sælge læskedrikken i 7-Eleven, SuperBrugsen, Kvickly, Shell, OK, Metro, Nærkøb, Fakta og en række kiosker.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden