Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

fald. Prisen på kaffe er faldet,  bare ikke i butikkerne.
Foto: Kent Gilbert/AP

fald. Prisen på kaffe er faldet, bare ikke i butikkerne.

Fødevarer

Du betaler alt for meget for din kaffe

Mens råvareprisen på kaffe er raslet ned det seneste år, er forbrugerpriserne fortsat høje.

Fødevarer

I Danmark drikkes der rigtig meget kaffe. Noget tyder på, at vi betaler alt for meget for den.

Ifølge en rapport fra Det Socioøkonomiske Råd, Sopec, har dagligvarepriserne for kaffe i butikkerne været fastfrosset på et højt niveau siden foråret 2011. Dengang fik en dårlig høst priserne til at stige.

De har været høje lige siden, selv om råvarepriserne allerede samme sommer begyndte at falde.

LÆS OGSÅ Siden har dagligvarepriserne kun ændret sig meget lidt, mens råvareprisen er fortsat med at rasle ned. Misforholdet skønnes at have givet en ekstra indtjening for importør- og detailkæderne i omegnen af 700 millioner kroner årligt, når forarbejdning er talt med, vurderer rapporten. »Prisen vil finde sit eget leje på et marked med mange købere og mange sælgere. Når den ikke gør det, er der asymmetri. Det kan være uigennemsigtighed i produktet, eller også kan det være monopol-, kartel- eller oligopoltilstande (få dominerende markedsaktører, red). Andre forklaringer gives ikke«, siger bestyrelsesformand i Sopec, Mikael Hertig. Manglende konkurrence Priserne på kaffe steg voldsomt i Danmark i foråret 2011 som følge af, at kaffehøsten i Sydamerika i efteråret 2010 slog fejl. Hovedårsagen var frost. På kaffebørserne steg prisen fra 26 kroner per kilo til omkring 34 kroner. Den holdt sig på det niveau frem til sommeren 2011. Herefter faldt den til et stabilt niveau, der lå lavere end udgangspunktet før stigningen. Ifølge analysen fra Sopec matchede prisstigningerne på dagligvaremarkedet råvarepriserne allerede i maj 2011, da børsprisen lå på omkring 24 kroner kiloet. Det skønnes at have kastet omkring 718 millioner årligt – eller samlet 1 milliard kroner – af sig i ekstraordinær fortjeneste, hedder det i rapporten. »Der er ikke nogen tydelig sammenhæng mellem kaffens salgspris og indkøbsprisen af bønner. Efter alle gældende teorier skal indkøbsprisen før eller siden slå igennem på markedsprisen, hvis der er konkurrence. Det ser ikke ud til at være tilfældet«, siger Mikael Hertig.

Det meget høje tal overrasker cheføkonom i Handelsbanken, Jes Asmussen:

»700 millioner virker af meget, men der bliver selvfølgelig drukket meget kaffe. Men det er ikke kun med hensyn til kaffe, man oplever dette. Det er en generel tendens, at der er ’klister’ i priserne. Når først de er kommet op, har de svært ved at komme ned igen. Det er nemmere at sætte priserne op end at sætte dem ned«, siger han og bemærker, at det umiddelbart er svært at se gennemsigtigheden, da forklaringen på de højere forbrugerpriser kan ligge i engrossalget.



Billigere kaffe på vej
To af landets største detailkæder, Coop og Dansk Supermarked, gav i april udtryk for, at det blot var et spørgsmål om tid, før der ville ske prisfald på kaffe – hvis råvarepriserne blev nede. Den optimisme findes stadigvæk. De afviser snakken om, at der skulle være prisaftaler i branchen:

»Prisen er ikke så underlig. Man er nødt til at kigge på afgifter, markedsændringer og dollarkurs, og de har været, og er, høje. Vi køber vores varer og fastsætter ud fra det. Samtidig tjekker vi priserne hver dag, da konkurrencen er hård. Lige nu ser det faktisk ud til, at markedspriserne vil få endnu et nyk ned til januar, og så kan forbrugerprisen godt falde 5 kroner per kilo i forhold til januar i år«, siger indkøbsdirektør i Dansk Supermarked, Michael Svendsen.



Også i Coop er der optimisme. Her er dollaren samt problemer med leverancen en del af forklaringen.

»Dollaren har været høj i 2012. Men det væsentligste er, at distributørerne har haft problemer med at købe kaffe. Brasilien har holdt på den, og derfor er der handlet med store differentialer, selv om prisen har været lav«, siger kategorichef i Coop, Susanne Hegnbo, der også tror på billigere kaffe.

Billigere kaffe fra januar

Hun afliver myten om manglende konkurrence: »Der kæmpes om priserne på kaffe. Det er et af de områder, der bruges til at tiltrække kunder. Men Brasilien er begyndt at slippe kaffen, og jeg forventer billigere kaffe fra januar. Jeg kan dog ikke love, at det kommer ned i nærheden af 2010«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følger man prisudviklingen på kaffeområdet tæt og kan godt følge problematikken:

»Der er et mismatch, og der kan være flere forklaringer. Men vi ser samtidig, at der er markeder med få virksomheder og mindre konkurrence, hvor man lurepasser på hinanden. Det kan være tilfældet. Det vil jeg ikke afvise, men en del af forklaringen på den høje pris kan ligge i afgifter og dollarkurs«, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Søren Rasmussen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce