Afvejning. Hvad er sandt, og hvad er falsk blandt den mange verserende myter om sund kost? Tjek har taget pulsen på 10 af slagsen.
Foto: RUNE PEDERSEN

Afvejning. Hvad er sandt, og hvad er falsk blandt den mange verserende myter om sund kost? Tjek har taget pulsen på 10 af slagsen.

Fødevarer

Her er 10 myter om sund kost

Er olie sundere end smør? Må man spise før sengetid? Og er rødvin sundt? Tjek ser på myter om sund kost.

Fødevarer

Hvert år, hver måned, hver dag bombarderes vi historier om nye slankekure, super-fødevarer og diverse sundhedsfrelsende produkter, og det kan være svært at skelne myter fra fakta i den ufremkommelige jungle af gode helseråd og slanketips.

Tjek har kigget på 10 af de mest udbredte myter om sund kost i samarbejde med Benjamin Gilbert-Jespersen ekspert i sundhed og ernæring og lektor fra Professionshøjskolen Metropol.

LÆS ARTIKEL

»Det er i bund og grund ønsket om at forblive ung og leve længe, der holder myterne i live«, forklarer han efter at have set myterne igennem.

»De fleste af os ønsker en genvej til sundheden, der befrier os fra at skulle tænke og bekymre os om sunde valg og aktiv livsstil, når vi i forvejen har travlt«.

Benjamin Gilbert-Jespersen er derfor glad for at kunne være med til at tage livet af nogle af de mest sejlivede myter - og bekræfte de af dem, der rent faktisk har fat i den lange ende:

1. Det er sundere at stege i olivenolie end i smør og margarine

FALSK

Benjamin Gilbert-Jespersen forklarer, at mængden af stegestof, der bliver siddende på det stegte er meget lille, og at det derfor ikke gør den store forskel, hvad man steger i. Dog viser det sig, at olivenolie rent faktisk kan være problematisk at bruge:

»Olivenolie kan ved høj opvarmning danne usunde fedtsyrer«, forklarer ernæringseksperten, der hellere vil råde folk til at stege i rapsolie, hvis de foretrækker at bruge olie til stegning.

2. Man skal holde sig fra produkter med hvedemel - de er fulde af tomme kalorier

FALSK

Det er ikke al hvedemel, der ifølge Benjamin Gilbert-Jespersen kan betegnes som "tomme kalorier".

»Raffineret mel er tomme kalorier, mens fuldkornsmel indeholder gavnlige vitaminer, fedtstoffer og fibre uanset kornsorten«, forklarer han.

I det raffinerede mel er kornets klid og kim sigtet fra, hvor vitaminerne, de sunde fedtstoffer og fibrene sidder.

Ernæringseksperten anbefaler derfor, at man vælger fuldkornsudgaver af melprodukterne - og det gælder også rugmel og speltmel.

3. Kroppen har sværere ved at forbrænde kalorier indtaget kort før sengetid

FALSK

Det er en sejlivet myte, men Benjamin Gilbert-Jespersen fastslår, at der ikke er hold i den:

»Kroppens energiregnskab løber ikke kun fra dag til dag, men reguleres over en bredere kam«, forklarer han.

»Energiindtaget før sengetid kan sagtens brændes af på cykelturen til arbejde dagen efter«.

4. Voksne har i princippet ikke godt af mælk

FALSK

»Mælk og mælkeprodukter er en vigtig del af en varieret kost og bidrager til at holde knogler og muskler stærke«, forklarer Benjamin Gilbert-Jespersen.

Det anbefales desuden, at voksne drikker en halv liter mælk om dagen. Kun en meget lille del af befolkning vil ikke kunne tåle mælken på grund af allergi.

5. Det er sundere at spise flere små måltider end færre store

SANDT

Hvis man kun spiser et par store måltider i løbet af en dag, kan der være risiko for overindtagelse af kalorier, fortæller Benjamin Gilbert-Jespersen, der derfor holder fast i, at man hellere bør spise flere, men langt mindre måltider i løbet af dagen.

»På den anden side argumenterer mindfullnes-grenen inden for mad-psykologien for, at man spiser, når man er sulten, nyder det – og stopper, når man ikke længere er sulten«, tilføjer han.

6. Friske grøntsager er sundere end frosne

FALSK

»Frugt og grønt transporteres ofte langt og høstes ofte i umoden tilstand, hvilket kan begrænse næringsindholdet«, fortæller Benjamin Gilbert-Jespersen.

»Frossent grønt kan plukkes modent og fryses umiddelbart efter - og frysningen minimerer samtidig næringstabet.

7. Korn og kerner er det samme som fibre

FALSK

Det er en misforståelse, at korn og kerner er det samme som fibre. Kværnede udgaver af korn indeholder samme mængde fibre som den ukværnede variant.

LÆS ARTIKEL

Og så er korn og kerner langt fra de eneste fødevarer, der indeholder fibre:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Grøntsager har eksempelvis også et højt fiberindhold«, fortæller Benjamin Gilbert-Jespersen.

8. Man skal drikke minimum 8 glas vand om dagen

SANDT

»Det anbefales på vores breddegrader at drikke 1-1,5 liter vand om dagen. Mere er ikke nødvendigt, med mindre det er varmt eller man dyrker motion«.

9. Rødvin er den sundeste form for alkohol

FALSK

Igen en sejlivet myte, som Benjamin Gilbert-Jespersen gerne vil afvise:

»Der er endnu ikke påvist utvetydige sundhedsfordele ved rødvin«.

10. Man bør så vidt muligt altid vælge light produkter

FALSK

Benjamin Gilbert-Jespersen er ikke fortaler for lightprodukterne, der ifølge ham sjældent er af god kvalitet.

»Kig efter nøglehullet, hvis du går efter et næringsmæssigt fornuftigt alternativ«, slutter han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden