Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

Oplysning. I dag gælder mærkningskrav om oprindelsesland kun oksekød og fjerkræ fra lande uden for EU

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugere vil vide, hvor deres kød kommer fra

Ni ud af ti vil kendes deres køds oprindelsesland, viser ny undersøgelse.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når vi køber et kilo hakket oksekød, en kylling eller en kalvemørbrad, er det vigtigt for langt de fleste, hvor kødet stammer fra.

Faktisk synes ni ud af ti, at oplysninger på emballagen om køds oprindelsesland er 'meget vigtige' eller 'forholdsvis vigtige'.

Det viser en undersøgelse, Forbrugerrådet har lavet blandt 970 forbrugere.

Hver tredje har etiske overvejelser
»Vores undersøgelse peger på, at rigtig mange forbrugere ønsker viden om, hvor deres mad stammer fra – især når det gælder kød«, siger forbrugerrådets formand, Anja Philip i en pressemeddelelse.

I dag er der krav om mærkning på oksekød og fjerkræ fra lande uden for EU. Men nye regler er på vej, og ved udgangen af 2014 vil der blive stillet yderligere krav om mærkning med oprindelse på kød fra svin, får, geder og fjerkræ.

Derudover skal EU Kommissionen se på, om kødets oprindelsesland skal oplyses, når det indgår som en af flere ingredienser i en fødevare.

»Den kommende EU-forordning, der stiller krav til yderligere oprindelsesmærkning, er derfor et skridt i den rigtige retning. Der er dog stadig huller i reglerne, og vi synes godt, at EU kunne være mere ambitiøse i forhold til at fortælle forbrugerne om, hvor maden kommer fra«, siger Anja Philip.

Seks ud af syv af de adspurgte forbrugere synes også det er vigtigt, at oprindelseslandet fremgår på frisk frugt og grønt, mens halvdelen også mener det, når de køber kaffe og te.

28 procent af de adspurgte forbrugere svarer, at de gerne vil undgå fødevarer fra bestemte lande af etiske grunde.

»Import af udenlandske fødevarer er med til at skabe variation og konkurrence på detailmarkedet. Men for flertallet af forbrugerne er det altså samtidig vigtigt at kunne se, hvor varerne kommer fra. Det håber vi, myndighederne og branchen vil følge op på«, siger Anja Philip.

Forbrugerrådets undersøgelse lægger sig tæt op ad en lignende undersøgelse, som den europæiske forbrugerorganisation BEUC sendte ud i januar, før den igangværende hestekødsskandale tvang virksomheder på stribe til at tilbagekalde deres produkter fra kølediskene.

Den viser også at knap ni ud af ti europæiske forbrugere vil vide, hvor deres kød kommer fra.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden