Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR
Foto: PR

fødevarekritik. Danfortel i Grindsted får kritik for at påstå, at deres varer er under otte timer fra fersk tilstand til færdigt produkt.. Direktøren understreger, at den forkerte markedsføring ikke har stået på fiskens emballage.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Førende ørredproducent afsløret i fiskefup

Danforel, der sælger fisk både her og til eksport, får kritik for markedsføringen.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Fra den levende ørred slagtes og fileteres til den røgede filet ligger færdigbehandlet og emballeret, går der under 8 timer. Sådan sikres kvaliteten. Det bliver ikke friskere«, påstår fiskegiganten Danforel i sin markedsføring.

Problemet er bare, at det langtfra altid passer, skriver metroxpress.

Lodret løgn
Den 16. april kom fødevarekontrollen forbi og opdagede, at Danforel snød forbrugerne, for påstanden om de otte timers friskhed er ofte lodret løgn.

Virksomheden indrømmede over for fødevarekontrollen, at det passer på en god dag, men ikke holder hver gang.

Danforel i Grindsted anvender fisk fra danske dambrug og sælger de færdige røgede produkter både herhjemme og til eksport både under eget mærke og under butikskædernes mærker.



Og Danforels direktør, Erik D. Hansen, indrømmer til metroxpress, at der ofte går 18-24 timer, altså op til tre gange længere tid end påstået.

Dermed er såvel forbrugere i Danmark som på eksportmarkederne blevet snydt, for det forkerte udsagn står også på engelsk og tysk.

»Der er sket en fejl. Jeg kan ikke sige, hvordan den er opstået. Vi skulle have skrevet, at der kan gå otte timer - ikke at der faktisk går otte timer,« siger han til metroxpress.



Så sent som torsdag i sidste uge - ni dage efter fødevarekontrollen gav kritikken - fortsatte Danforel den stærkt misvisende markedsføring på sit website.

Men det er webbureauets skyld, lyder det fra direktøren.

»Samme dag, vi fik kritikken fra fødevarekontrollen, bad vi bureauet om at rette det på hjemmesiden. Det er ikke sket. Men det sker i dag,« lovede han torsdag. Det skete.

Han understreger, at den forkerte markedsføring ikke har stået på fiskens emballage.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden