Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Burhøns. 62 procent af kvinderne og 46 procent af mændene siger i ny undersøgelse, at de ønsker buræggene fjernet for at undgå at blive fristet af de billige æg.
Foto: Martin Bubandt (arkiv)

Burhøns. 62 procent af kvinderne og 46 procent af mændene siger i ny undersøgelse, at de ønsker buræggene fjernet for at undgå at blive fristet af de billige æg.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugere vil gerne presses til at undgå buræg

Dansk Supermarked har dog ingen planer om at droppe de billige æg.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne har mange gode intentioner, når det gælder dyrevelfærd, men når vi står i supermarkedet, ender de fleste af os alligevel med at hælde den billigste vare i indkøbskurven.

Derfor satser Dyrenes Beskyttelse med en ny kampagne nu på at få detailhandlen til helt at fjerne burhønseæg fra hylderne. Og flertallet af danskerne bakker op om ideen. Det viser en meningsmåling udført af YouGov for Dyrenes Beskyttelse.

53 procent af svarpersonerne svarer ja til, at detailhandlen bør stoppe med at sælge buræg, mens kun 29 procent svarer nej. Og især de kvindelige forbrugere er tilsyneladende selv bevidste om, at de tit køber ind efter andre principper end dem, de hylder udadtil.

LÆS OGSÅ

I hvert fald siger 62 procent af kvinderne og 46 procent af mændene, at de ønsker buræggene fjernet for at undgå at blive fristet af de billige æg.



Talsperson for Dyrenes Beskyttelse Tina Engberg er glad for, at forbrugerne tilsyneladende »ikke har noget imod at blive hjulpet lidt« til at træffe mere politisk korrekte valg. Hun siger, at foreningen har opgivet at komme produktionen af buræg til livs alene ved at påvirke forbrugernes adfærd ad frivillig vej. Samlet set kommer knap seks ud af ti solgte æg i Danmark fortsat fra burhøns.

»Nu har vi kørt kampagner mod buræg i tyve år, og når man spørger folk, tager de også afstand fra den måde, burhønsene bliver behandlet på. Men vi kan jo se på salget, at når de står i butikken klokken 17.30 med et grædende barn på armen, så tager de det, der er billigst eller lettest at få fat i«, siger Tina Engberg, som heller ikke har meget tillid til forbedringer gennem lovgivning:

»Politikerne brugte ti år på en marginal forbedring af burhønsenes vilkår, så nu appellerer vi til detailhandlen om at være med til at standse salget af buræg«.



Et postkort per høne
I 1999 vedtog man i EU at udvide minimumsarealet for en burhøne med, hvad der svarer til størrelsen på et postkort. Den nye regel trådte først i kraft tolv år senere, 1. januar 2012.

Men Dyrenes Beskyttelse skal ikke regne med hjælp fra Dansk Supermarked, som ejer kæderne Føtex, Netto, Bilka. Her siger pressechef Mads Hvitved Grand, at forbrugernes valgmuligheder vejer tungere end hensynet til hønsene.



»Vi kan konstatere, at prisen er et afgørende parameter for mange mennesker, og vi gør os ikke til dommere over, hvad folk køber. Vi vil gerne give vores kunder gode alternativer til buræg, men hvad de vælger, er op til dem selv«, uddyber han.

Men i undersøgelsen siger folk jo, at de gerne vil undvære valgmuligheden, fordi de bliver fristet til at købe de billige æg?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Jo, men valgmuligheden er stadig vigtig for mange. Buræggene bliver ikke fjernet fra hylden i morgen, men det her giver os da endnu en anledning til at overveje, om vi har det rigtige miks«, siger Mads Hvitved Grand.

Han er uenig med Dyrenes Beskyttelse i, at forbrugernes adfærd er urokkelig. I koncernens butikker udgør buræggene 45 procent af det samlede salg af æg, hvilket altså er markant lavere end de 56 procent på landsplan.

»Vi har fremmet salget af de andre typer æg ved at gøre det let for folk at vælge dem til«, siger pressechefen.

Giver ikke meget for udsagn

Formand for Det Dyreetiske Råd Bengt Holst hilser kampagnen fra Dyrenes Beskyttelse velkommen og håber, at butikkerne vil tage budskabet til sig. »Det er fint, hvis nogle forretninger begynder at sige, at de ikke vil acceptere de forhold, burhønsene lever under, fordi de inderst inde mener, de er forkastelige. Hvis de gør det, er det flot, for de løber jo en risiko ved det«, siger han. LÆS OGSÅ Bengt Holst giver dog generelt ikke meget for forbrugernes udsagn, når det gælder meningsmålinger om dyrevelfærd. »Det er altid let at sige, at man går ind for dyrevelfærd, når man bliver spurgt. Men det kan godt være, at nogle alligevel ville blive irriterede over ikke at kunne købe billige æg og vælge et andet supermarked«, siger han. I undersøgelsen siger 67 procent, at de ville vurdere deres supermarked positivt, hvis de fjernede buræggene. 3 pct. siger, at de ville fravælge deres supermarked.










Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden