Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Gennemstegt. Ét af de ny ekostråd lyder på at spise mindre rødt kød i dagligdagen.
Foto: Jonathan Bjerg Møller

Gennemstegt. Ét af de ny ekostråd lyder på at spise mindre rødt kød i dagligdagen.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er de nye kostråd: Spis kun to bøffer om ugen

Politiken er i besiddelse af myndighedernes nye kostråd, der offentliggøres i morgen.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis man gik og troede, at nymodens madtendenser med flere proteiner ville finde vej til danske fødevaremyndigheders officielle kostråd, så tager man fejl.

Tværtimod skal danskerne reducere indtaget af kød fra okse, kalv, lam og svin – såkaldt rødt kød – til 500 gram. Det svarer til to store bøffer om ugen. Vi skal også skære ned på kødpålægget på frokostmaden.

Begge ting øger nemlig risikoen for visse kræfttyper.

LÆS ARTIKEL

Sådan lyder en af nyskabelserne i de kommende kostråd, som Politiken er kommet i besiddelse af. Rådene vil blive offentliggjort af fødevareminister Karen Hækkerup på tirsdag.

Med forbehold for, at de kan være blevet ændret efterfølgende, så ligner de ti kommende kostråd på mange måder de otte nuværende kostråd fra 2005 – eller for den sags skyld de første statslige kostråd fra 1976.

Du skal stadig spise varieret, ikke for meget og dyrke motion. Du skal spise frugt og grøntsager, spare på sukkeret og slukke tørsten i vand. Mejeriprodukterne og kødudskæringer skal være magre.

Der er dog klare forskelle i vægtningen af rådene: Væk er ’Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød – hver dag’. Det råd har været kritiseret for at kunne forstås hen i retning af, at man må spise spaghetti hver dag. Det var ikke meningen.

Meningen var, at man primært skulle spise kartofler og en eller to dage om ugen kunne variere med pasta og ris.

Det problematiske råd er en af årsagerne til, at formidlingen af kostrådene er taget ud af hænderne på ernæringsforskerne og lagt i en formidlingsgruppe under Fødevareministeriet.

Rådet er nu erstattet af budskabet ’Vælg fuldkorn’, og på den måde har kulhydrater – den stivelse, du finder i bl.a. brød, pasta og kartofler – fået noget mindre vægt og spalteplads i de nye kostråd fra myndighederne.

Det tidligere råd ’spar på fedtet’ er også blevet modereret. Danskerne spiser alt i alt nogenlunde den mængde fedt, som myndighederne anbefaler – men de spiser ikke nødvendigvis den rette type fedt.

Samtidig konkluderer mange forskere, heriblandt det mellemstatslige udredningsarbejde ’De Nordisk Næringsstofanbefalinger’, at der faktisk ikke er en sammenhæng mellem dit fedtindtags samlede størrelse og risikoen for at få hjerte-kar-sygdomme.

Rådet hedder nu ’Spis mindre mættet fedt’. Altså den type fedt, man finder i kød og mælkeprodukter.

Som noget nyt indeholder de nye kostråd også et råd om, at danskerne skal skære ned på saltet med cirka tre gram. Kun 20 pct. af vores saltindtag stammer fra det salt, vi selv hælder på maden, så rådet går især på at indkøbe produkter med mindre salt (f.eks. varer, der har Nøglehulsmærket) og lave maden selv i stedet for at købe fastfood.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden